Kriebelen werd realiteit, zo kan ik het ’t best omschrijven. Nadat
ik vanmorgen eerst mijn ervaringen van afgelopen weekend een beetje had
omschreven gaf ik al aan dat het wel een beetje kriebelde, dus. Het weer leek
voorlopig acceptabel en dan is het heel simpel, omkleden en even op en neer
naar Wervershoof naar Ben en Riet. De lucht ziet niet zo erg aantrekkelijk maar
zolang als het droog is gaan we door. Op mijn vaste route door Medemblik
passeer ik bij kasteel Radboud een goeie bekende Co Sjerps uit Midwoud, stoppen
en kletsen en natuurlijk een foto maken dat lokt z’n dochter Mieke wel uit de
tent om te reageren. Dan weer door naar Wervershoof waar Ben en Riet net het
pad afrijden om een stukje te aan fietsen, conclusie, ’t gaat redelijk en een
andere keer kletsen we wel weer bij. Vanaf Wervershoof meteen maar een echt rondje
bedenken, dus op naar Enkhuizen via Andijk . Bij toeval reed ik een keer niet
boven op de dijk maar beneden door het dorp en moest stoppen bij de lagere
school waar de ouders de kinderen net ophaalden dus in de remmen voor de “Klaar
overs” en zie daar komt Brigit met de kinderen aanlopen, heel even een praatje
maken en dan weer verder. Als je dan eenmaal op de dijk fietst zie je altijd
wel een zeilboot die de aandacht trekt en dat was nu ook het geval. Na
Enkhuizen bleek dat er niet alleen zeilboten op het IJsselmeer te zien zijn ook
in het water is er vermaak, al is het wel zeldzamer als een zeilboot, deze keer
een amazone die haar viervoeter een bad geeft. Later, als ik al bijna in Wognum
ben, zie ik een paar aalscholvers die op de molen hun verenpak drogen. Een leuk
beeld hoewel ik onderweg al diverse keren deze houding zag van die vogels maar
telkens langs het water. Het laatste stukje langs de A7 zie ik dat de lucht al
behoorlijk van kleur begint te “verschieten”, hoe lang zal het nog droog
blijven ? En dan nog weer iets aparts, terwijl ik op het fietspad langs de
Flevoweg reed, die parallel aan de A7 ligt stopte er een auto op de “Autosnelweg
A7” waarbij meteen de ramen werden open gedraaid en de nodige foto en filmapparatuur
naar buiten kwamen en die bleven me volgen via de vluchtstrook tot aan Middenmeer
(zeker 2 km) en dat terwijl het overige verkeer met een gang van minstens 120
km voorbij raast, onbegrijpelijk. Na een heerlijk rondje van 91 km was ik weer
heel en “droog” thuis.
Ik begon na mijn 65e met deze verslavende hobby. Op 26 november 2023 reed ik 18 jaar met een Quest en heb in die periode 258.738 km afgelegd en nog steeds met heel veel plezier, laat je nooit weerhouden dat leeftijd een beperking is. Gemiddeld reed ik 14.105 km per jaar en geen kilometer met tegenzin, alle keren genieten en het is de beste manier om fit en gezond te blijven. Bovendien hoop ik dit nog jaren vol te houden. WIE ZOEKT KENT DE QUEST NIET, WIE DE QUEST KENT ZOEKT NOOIT MEER
31 augustus 2015
De "Strandjutter" van Hargen/Camperduin.
Zijn nieuwe "stekkie"weer volop uitzicht. |
De lagune, aan het eind, op het pad staat de "Strandjutter" |
Het uitzonderlijk brede strand bij Hargen/Camperduin |
Zo stond hij jaren tot zijn uitzicht hem werd ontnomen |
Ook de shovel aanslag heeft hij overleefd |
Even de proef op de som nemen, werkt het weer of is het nog
maar zo zo. Na een weekje wat minder zicht is alles weer op de juiste weg naar
mijn gevoel, zowel links als rechts heb ik weer een 100% zicht op alles wat
zich in deze wereld binnen gezichtsafstand afspeelt. Of ik vandaag al met de
Quest op pad ga hangt grotendeels af van het weer maar het kriebelt wel.
Gisteren waren we even op een plaats waar ik vaak met de Quest langs kwam als
ik een rondje maakte, Hargen/Camperduin en het nieuwe strand. Ik vind het nog
steeds jammer dat ik niet meer langs het water van de Hondsbossche
Zeewering kan fietsen en het nieuwe
fietspad door de “nieuwe duinen” spreekt mij nog niet erg aan. Wel deed ik
gisteren een ontdekking, de “Strandjutter” is terug. Stond hij voorheen vlakbij
het etablissement van Minkema wat tegenwoordig “Struin” heet, nu staat hij aan
het eind van de toegangsweg waar links een lagune is gemaakt en rechts de strandopgang
van het nieuwe zeer brede strand is gecreëerd. Dat beeld van de “Strandjutter”
heeft de laatste jaren al heel wat tongen los gemaakt, een aantal jaren geleden
hadden koperdieven het op hem voorzien en waren zijn beide benen al bijna
afgezaagd maar mogelijk werden ze op het laatste moment gestoord en ging het
gelukkig niet door. De tweede aanslag werd gepleegd door een shovelchauffeur
die in een onbedachtzaam moment z’n bak wat te ver doordraaide waardoor hij op “hangen”
na van zijn sokkel was geslagen maar nu staat hij weer als vanouds. Je moet wel
een paar honderd meter richting strand en zee lopen om hem te zien maar hij is
er weer.
27 augustus 2015
Je wordt zomaar geen 75 jaar
Het zit wel eens mee maar ook wel eens tegen en dat laatste
ervaar ik tegenwoordig. Zoals ik al eerder had aangegeven moest ik afgelopen
dinsdag voor een staaroperatie, nu aan
mijn linkeroog en zo voorspoedig als de rechter ging zo slecht gaat het met de
linker. Bij nacontrole de dag na de operatie, van het rechteroog, kon dat
telefonisch als er geen bijzonderheden waren. Maar bij de laatste keer had de
chirurg iets met een pincet wat niet helemaal vlekkeloos verliep en een
kras(je) op mijn pupil heeft veroorzaakt en zodoende werd de nacontrole
gisteren in het ziekenhuis gedaan met een nabehandeling en wat meer
medicamenten, zalf i.p.v. druppels ging ik weer huiswaarts, plus de boodschap,
ik wil je vrijdag weer terug zien. Gisteravond nog weer telefonisch overleg met
de eerste hulppost en vandaag mezelf erg rustig proberen te houden. En dan te
bedenken dat ik morgen jubileum heb wat ik op voorhand al had uitgesteld, je
weet maar nooit na zo’n ingreep, na de eerste dacht ik niks aan de hand maar nu
ben ik blij dat het besluit is genomen om mijn
75e verjaardag niet
te vieren. Zodra alles weer bij het “oude” is hoop ik weer mijn rondjes te
kunnen maken maar nu even niet.
24 augustus 2015
De RK Bewaar en Naaischool, hoe zit dat ?
Wat vliegt de tijd, een veel gebruikte uitdrukking als je tot
de conclusie komt dat er alweer een week voorbij is “gevlogen”. Pessimisten
kunnen dat dan soms zo leuk aanvullen met de opmerking “Ja en alweer een dag
dichterbij de dood”, nou ik prakkiseer er nog niet over en daarom heb ik
vandaag nog maar weer een klein rondje gepakt. Eerst naar Obdam waar ik hoopte
dat zus Gerda thuis zou zijn want morgen is ze jarig en dan kan ik niet omdat
ik dan aan mijn andere oog zal worden geopereerd, dus dan vandaag maar even
langs. Ze was inderdaad thuis en druk met de voorbereidingen voor de dag van
morgen. Na de nodige koffie en het uitwisselen van vele onbenulligheden ben ik
weer verder gegaan om via de Zomerdijk langs Wognum en Zwaagdijk naar
Wervershoof te gaan om bij Ben en Riet ook heel even aan te wippen. Toen ik
over Zwaagdijk reed keek ik toevallig naar de vroegere lagere school waar mij de
eerste wetenswaardige dingen zijn bijgebracht. Wat mij daarbij vooral opviel was
de naam die nog altijd duidelijk leesbaar aanwezig is. “RK Bewaar en Naaischool”.
Dat RK behoeft geen verdere uitleg maar wat vandaag de dag voor velen onbekend
is, is het vervolg Bewaar en Naaischool, toen ik voor het eerst naar school
ging had het de naam bewaarschool, tegenwoordig de z.g. kinderopvang ,
peuterspeelzaal enz. enz. en dat naaischool had betrekking op het geven vaan
naailes aan meisjes die mogelijk klaar werden gestoomd om later als goede
huisvrouw in staat te zijn om met de diploma’s lingerie, costuum en coupeuse de
hele garderobe voor een gezin achter de naaimachine in elkaar te kunnen zetten.
Nadat de school was gepromoveerd naar lagere school alleen voor jongens heb ik
daar mijn eerste en verdere schooljaren gesleten, de meisjesschool onder
leiding van de nonnen stond 100 meter verder aan de overkant, ja dat scheiden
van “bokken en schapen” zat er al vroeg in. Maar goed ik was op weg naar
Wervershoof en ben dus even bij Ben en Riet aan geweest, het ging naar
omstandigheden redelijk en ze zouden straks nog een stukje gaan lopen, om te
fietsen stond er voor Riet te veel wind. De “sneeuwballen” staan overigens bij
Riet en Ben volop in bloei langs de garage. Bij Medemblik werd ver op het
IJsselmeer nog flink gezeild en in de polder schiet het nieuwste warenhuis uit
de grond. Het ritje was kort maar wel heel leuk ondanks de slechts 64 km die
het totaal met deze fiets op 80.780 km heeft gebracht.
21 augustus 2015
Met de Quest op de Aldedyk
Wat was het
donderdag mooi langs de weg, daarom een retourtje Oudemirdum met op de terugweg
een stukje film gemaakt op de Aldedyk richting Workum met als achtergrondmuziek
het Friesevolkslied.
Klik op de
link hieronder en er is weer een stukje openbaar van een Questrijder.
http://youtu.be/eXUQqJZnUyc
http://youtu.be/eXUQqJZnUyc
20 augustus 2015
Op en neer voor koffie met koek
Is dit een boot die nog afgewerkt moet worden bij "de Vries Makkum" ?? ik zal mijn schoonzoon Siebo er naar vragen |
Ik zeg vaak “Wat is het leven toch mooi” en vanmorgen kwam ik
een gelijk gestemde tegen, wel heel in Friesland maar er zijn dus meer
positieve stervelingen op deze “aardkloot”. Ik had gisteravond al even met
Bianca overlegd of ze vandaag thuis zou zijn en dat was ze, zou ze niet thuis
zijn vandaag dan was ik via Dronten even doorgereden naar Kampen om bij mijn “vriend
van langs de weg” Albert van Dijk, op bezoek te gaan dat wordt dus een volgende
rit denk ik, wie weet volgende week als het een beetje mooi weer is. Maar goed,
vandaag dus naar Oudemirdum en die positieve “ziel”, ik was net onder het
Akwadukt van de Galamadammen door toen
ik bij de splitsing een mevrouw zag staan ze liep van het ANWB fietsbordje naar
de kaart van de knooppuntenroute en schudde het grijze hoofd. Dan stop je
uiteraard en vraag of je kan helpen, “Ja graag, ik moet naar Balk en dat staat
er nu niet meer op” ik wist daar redelijk de weg en vertelde dat ze 100 meter
verder linksaf de weg over kon steken en dan is het nog zo’n 10 km naar Balk. “Bent
U hier zo goed van alles op de hoogte” was haar volgende vraag, nee, maar ik ga
hier wel meer langs , ik ga nu naar mijn dochter om de koffie en dan weer
terug. “Oh geweldig meneer en zulk mooi weer, wat genieten we toch van onze ouwe
dag” kijk dat zijn nou die positieve meedenkers niet altijd het zwaarste stuk
optillen dat komt vanzelf wel. Bij Bianca was het weer als vanouds, gezellig
kletsen met koffie en koek, Siebo naar zijn werk en de kinderen naar school. Na
nog even in het zomerhuisje te hebben gekeken ben ik na nog een flink glas
frisdrank weer richting N.H. gegaan. Onderweg kwam ik nog een stel tegen die
knutselden met een lekke band maar alle middelen hadden ze bij zich dus kon ik
weer verder. Het spuien bij de sluizen is nu over maar vanmorgen ging dat wel
behoorlijk te keer toen ik over de sluizen reed. En de vrij harde wind blaast
nog steeds behoorlijk dwars op de dijk. Na de Lorentz sluizen aan de Friese
kant van de Afsluitdijk probeerde nog iemand op een “super” tijdritfiets mij te
volgen of in te halen, ik hield hem eerst op een 50 meter en liet het gaatje
langzaam wat kleiner worden en toen hij begon te slingeren heb ik wat “gas”
gegeven en zag hem niet meer terug, leuk spelen is dat. Om iets voor 1 uur was
ik thuis met 160 km op de teller, weer een heerlijk ritje.
19 augustus 2015
En dat was Sail 2015
Het was een drukke dag vandaag, er is weer van alles
gepasseerd. Als eerste moest ik vanmorgen naar de oogarts om een controle van
de staaroperatie te laten uitvoeren, alles zag er perfect uit volgens de deskundige,
een druppelprogramma wijziging en dan binnenkort het andere oog. Nadat ik het
ziekenhuis had verlaten ben ik meteen even bij Leo en Riet om een bakkie
gegaan, Leo is vorige week donderdag geopereerd waarbij een stuk dikke darm
moest worden verwijderd en maandag is hij alweer thuis gekomen, een gezonde man
van 78 jaar zo kan je dit wel stellen. En dan ben ik weer aan mijn fietsrondje
toe, aangekomen op de thuisbasis omkleden en plannen, ja dat doe ik heel soms
ook wel eens. De planning ging richting “Sail 2015” ik weet nog dat ik daar
jaren geleden ook bij toeval ben geweest en nu dus bewust richting
Noordzeekanaal. Bij de oversteek van de snelweg even stoppen en als het groen
is zie ik aan de overkant ook een gele Quest staan, Kees van Hattem dus stoppen
en even bijkletsen. “Je gaat toch niet richting Sail” was Kees zijn eerste
vraag, “Ja dat was ik wel van plan” Kees had niet zulke goede ervaringen met
het publiek daar, het hele fietspad nemen de wandelaars in beslag met stoeltjes
en nergens kon ik veilig doorrijden, ze lopen gewoon te zwalken tot ze bij het
water zijn. Ik waag het er op en zal wel zien. Het was er inderdaad abnormaal
druk, ik heb nog nooit zoveel fietsen langs de weg zien staan en iedereen was
tussen de bomen en struiken door gegaan naar de rand van het Noordzeekanaal
want daar was en is het te doen. Ik heb een paar foto’s gemaakt bij pont “Buitenhuis”en
ben toen via de “Fortenroute” weer richting het noorden gegaan wat een drukte
op de hoofdweg, op de parallelweg waar ik reed was het gelukkig rustiger en zo
kwam ik thuis na 125 km waarbij ik meer geparkeerde fietsen heb gezien dan
bootjes van Sail.
18 augustus 2015
Het zal beter worden
17 augustus 2015
Ik ben tevreden zonder een km. te hebben gereden
Het bewijs dat ik een mooi weer fietser ben wordt vandaag nog
weer eens bevestigd. Afgelopen weekend de planning voor deze eerste dag van de “werkweek”
gemaakt en dat zou inhouden dat ik vandaag naar Dronten zou fietsen, helaas het
weer is spelbreker. Nadat ik vorige week met de auto naar Velomobiel in Dronten
was geweest om een paar veren op te halen was het ook de bedoeling geweest om
weer een paar reserve buitenbanden mee te nemen en dat heb ik gewoon vergeten
door de situatie met nieuwe fietsen die er net binnen kwamen. Er kwamen wel een
paar reacties van mensen die hun nieuwe Velomobiel reeds herkenden, o.a. een
blauwe DF en een zwarte Quest, van de foto die ik bij mijn vorige verslagje had
geplaatst. De veren die ik toen heb vervangen werken weer prima en ’s avonds bedacht
ik dat ik de andere kant ook maar even moest smeren voor er weer piep geluidjes
zouden optreden. Het demonteren , smeren en weer monteren verliep prima alleen
bleek na al deze handelingen de kilometerteller niet meer te werken en dan is
dat zoeken en uit proberen, af en toe had ik weer “beet” maar als je tijdens
een proefrondje dan weer 18 km op de teller heb en dan weer 35 km en zo staat
hij weer op 0 dan worden “medische” ingrepen noodzakelijk. Dus de planning,
vanmorgen naar Dronten teller vervangen of repareren en banden meenemen, maar
dat is dus met recht in het (regen)water gevallen en als onrustig persoon die
ik af en toe ben ga je niet stil zitten en gaat de fiets weer op zijn kant om
toch maar iets te proberen, en ja hoor na lang zoeken werd het duidelijk,
slijtage aan de kabel, na overleg met Allert heb ik de soldeerbout warm gemaakt
en ben aan het “prutsen´ gegaan en zowaar het werkt weer. Vraag niet voor
hoelang, maar na het probleem gebied goed te hebben verpakt met een aantal
lagen plakband en ook de tweede slijtplek wat extra bescherming te hebben
gegeven is de afwerking begonnen met terug plaatsen en monteren van alle
onderdelen, ik ben tevreden al heb ik geen kilometer gereden, het werkt weer.
13 augustus 2015
Even in de Velomobielen hemel""
Wat later als gewoonlijk maar hier is toch nog een verslagje
van deze “bewogen” dag. Het begon allemaal met een stel gebroken veren van de
schokdemper die niet gepost waren bij Velomobiel dat werd helaas bevestigd bij
navraag dus de kortste klap is dan om ze op te gaan halen en zo was ik om kwart
over 8 vanmorgen al in Dronten. “Theo laat zich vandaag niet zien” was het
eerste wat Allert zei, “z’n fout van niet geposte onderdelen wil hij niet horen,
maar je komt mooi op tijd we hebben personeelsgebrek”. Wat is de oorzaak een
auto met aanhanger moest gelost worden, allemaal carbon fietsen van Quest tot
Strada en een aantal DF’s en een
ongekende kleuren variatie. Ik was een beetje in de “Velomobielen hemel” ’t
weegt allemaal 3 keer niks maar voor mij ging het om een paar nieuwe veren die
ik nadat de auto leeg was heb meegekregen van Allert, thuis straks even
monteren en dan uitproberen. Het is allemaal weer geregeld en mijn rondje ging
via Obdam en later via Berkhout en Hoorn naar Enkhuizen om tot slot ook nog via
Andijk in Medemblik terecht te komen, het werd ondanks de late start toch nog
weer 105 km.