07 november 2013

Groot onderhoud na de duik







Gelukkig heb ik mijn oude Nokia nog en kon ik toch een paar foto’s maken van de plek des onheils. Weer enigszins van de schrik bekomen ben ik vanmorgen op tijd opgestaan om de Quest weer in de juiste conditie te krijgen, na de duik van gisteren en daarna de volle laag met de slang om hem weer toonbaar te maken was de elektrische installatie behoorlijk van slag. Eerst maar een met de föhn in de hoogste stand alles flink “opwarmen” en inderdaad na een hele poos werkt alles weer zoals het hoort, nog wel even het palletje bijstellen van het parkeer/remlicht omdat dit blijft branden als ik de fiets vast zet op de rem maar dat is het ergste niet. Dan de schokdempers demonteren en schoonmaken en vooral de remtrommels die een voorraad water bewaren, ik kijk er van op dat het zo snel sporen van roest laat zien. De eerste kant is klaar en vervolgens de andere kant, waar dezelfde bewerking op wordt losgelaten, net toen ik zover was om de stuurstangetjes weer vast te zetten kreeg ik bezoek, Kees van Hattem, Kees vroeg of ik nog hulp kon gebruiken. Meteen stoppen en koffie tappen en alles van gisteren nog eens op een rijtje zetten. Kees gaat later door naar Jan Geel die even uit de roulatie is, niet ernstig maar hij mag even niet fietsen. Als ik later alles weer in elkaar heb gezet maak ik een z.g. proefrondje en ga dan uiteraard naar de locatie waar het allemaal mis is gegaan. Onbegrijpelijk, ik ben er al tientallen keren langs gegaan en altijd ging het goed en net gisteren niet. Het zal wel een combinatie zijn geweest van een stuurfout en wat blad waardoor ik helemaal de (mist) in ben gegaan, was het maar mist, er ligt nog zat op de verwarming om hopelijk nog weer een keer tot leven te komen. Voorlopig was het wel genoeg en de volgende keer ga ik zeker op een andere manier door deze bocht.

8 opmerkingen:

  1. Da's een behoorlijk gat Pé !
    Eigenlijk zou er een hekje moeten staan.
    Je bent er nog goed afgekomen !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Pé,

    Nogal steile helling inderdaad om je "yellow submarine" te water te laten!
    Met de schrik vrijgekomen gelukkig!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hi Pé,
    Heb je de lagers vervangen? Mocht dat niet zo zijn, hou ze goed in de gaten. Als ze stroever gaan draaien door corrosie kun je beter niet in Oudemirdum staan.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Anoniem4:45 p.m.

    Pe,
    vervelend allemaal.

    Alle electronica die vochtig is kan je beter ontdoen van batterij of accu en dan het apparaat in een pak rijst doen. Deze een 24 tot 48 uur laten staan en dan opnieuw de stroom er weer in.

    groet

    M

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ah Wim was me al voor...toen ik de roestende trommel zag was mijn aandacht al direct bij het lagertje die ook in beeld is.

    Roest aan de kogeltjes verwoest de lagers snel, je zou ze beter preventief vervangen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Sjeemig de Pémug wat een avontuur Pé ben blij voor je dat je verder niets hebt en "gevalletje waterschade" meestal is er buiten de electronica en misschien wat lagerwerk weinig meer schade denk ook om je remasjes en schakelaars etc. . Ik ben bang dat ik mijn Quest langer zal moeten missen als hij al gerepareerd kan worden en anders weet ik het nog niet. Veel succes met je groot onderhoud.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. I am glad you were not hurt. If you did that dive today in Canada, you would have hit ice not water. I don't have to say slow down to you as you have more experience than me.
    Drive safe please as I enjoy reading your blog.
    Greetings from Canada
    Kevin

    BeantwoordenVerwijderen