06 september 2010

Een nieuw kettingwiel geplaatst




Afgelopen vrijdag heb ik de laatste van 4 reserve o-ringen geplaatst om het kettingwiel, elke keer na 80 tot 120 km begint de ketting weer te ratelen dus leek het me verstandig om maandag, dus vandaag, naar Dronten te fietsen en weer een aantal o-ringen in te slaan. Om Kees nou te bellen om mee te fietsen leek me niet verstandig, zaterdag naar Texel geweest en maandag is zijn “De Woude-dag” dus even op eigen gelegenheid naar Velomobiel in Dronten het is per slot van rekening maar 160 km heen en weer. Zo rond half 10 denk ik, ben ik van start gegaan na een bak koffie als extra krachtbron. Er stond een behoorlijke harde wind die ik volop tegen had en ook grote stukken dwars op de zijkant, het reed niet echt prettig maar toch ging het als een “speer” en binnen de kortste keren stond ik op de brug te wachten bij Lelystad omdat er een paar boten door moesten. Onderweg had ik de eerste confrontatie met een automobilist in Opperdoes, toen ik op de doorgaande weg reed kwam er van links uit een zijstraatje een vracht/bestelautootje van ene Hero Stam, de man was met zijn hoofd bij de “Opperdoeserronden” denk ik en niet bij het verkeer, iets verderop maakte hij zijn verontschuldigingen, “Sorry ik had je niet gezien” ja dat kan gebeuren. Bij Enkhuizen werd er door een ander, een automobiliste in dit geval, luidruchtig geclaxoneerd, in dit geval was het Lorraine, de vriendin van Ellen, blij zwaaiend passeerde ze mij. Maar goed nadat de slagbomen weer omhoog waren kon ik verder en over het bekende pad zat in binnen de kortste keren voorbij Lelystad en nog eventjes en ik zit alweer in Dronten. De mannen keken vreemd op dat ik daar onaangekondigd voor de deur stond. Ik heb uitgelegd wat de oorzaak van mijn bezoek was en heb weer wat o-ringen meegenomen plus een nieuw kettingwieltje, de laatste o-ring zit er ondertussen 80 km op en hij leeft nog, de mannen wisten ook niet wat hier de oorzaak van kon zijn, omdat er met het eerste standaard geplaatste kettingwiel zeker 6 a 7000 km probleemloos is gereden heb ik ook een nieuw kettingwiel meegenomen, als het huidige o-ringetje het zal begeven gaat er meteen ook een nieuw wieltje in en dan maar afwachten hoe het dan zal gaan. Er lag bij Velomobiel een heel aparte body met ovale gaten erin, die kan maar van één man zijn, inderdaad het was de body van Jan Geel zijn fiets die overgespoten was en er weer geweldig uit zag, hij moest weer in elkaar gezet worden zei Theo dus Jan kan binnenkort weer pronken met zijn eigen Quest. Ik ben meteen weer de andere kant opgegaan en had nu alles voor de wind, het “vloog” er over en het leek allemaal vlekkeloos te gaan tot kilometer 118, het geratel was terug. Thuis gekomen heb ik meteen de zaak open gemaakt en een nieuw kettingwiel geplaatst dus nu echt hopen dat het euvel verholpen is, Wim heeft al aangeboden een ander soort o-ring te “fabriceren” die zonder meer een langer leven hebben, mocht ik in de buurt komen dan ga ik even bij huize Schermer langs want zoals het nu gaat klopt er iets niet. Vanaf Enkhuizen heb ik de dijk genomen en zodoende werd het rondje een paar kilometer langer en was ik na 164 km binnen en kon meteen het probleempje voor de zoveelste keer oplossen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten