Ik begon na mijn 65e met deze verslavende hobby. Op 26 november 2023 reed ik 18 jaar met een Quest en heb in die periode 258.738 km afgelegd en nog steeds met heel veel plezier, laat je nooit weerhouden dat leeftijd een beperking is. Gemiddeld reed ik 14.105 km per jaar en geen kilometer met tegenzin, alle keren genieten en het is de beste manier om fit en gezond te blijven. Bovendien hoop ik dit nog jaren vol te houden. WIE ZOEKT KENT DE QUEST NIET, WIE DE QUEST KENT ZOEKT NOOIT MEER
20 oktober 2011
Bumperklever
Donderdagmorgen en weer tikt de regen tegen de ramen, het is rond half 6 als ik wakker ben en deze constatering doe. Ik had me nog zo voorgenomen om vandaag weer een leuk ritje te maken en als ik denk leuk wordt dat meestal ruim of ver over de 100km maar het zit er dus vandaag niet in. Daar komt nog bij dat ik stom toevallig bericht kreeg dat ik vanmiddag thuis moest zijn voor levering van een bestelling. Ik besluit zo rond half 10 me toch maar om te kleden, het lijkt nu redelijk en een klein rondje moet kunnen. Eerst bel ik Kees, mijn vorige Garmin heeft hij ooit overgenomen maar hij gebruikt hem eigenlijk nooit dus ik vraag hem of hij hem nog heeft en of hij hem van de hand wil doen, we komen tot een overeenkomst en ik ga hem gelijk ophalen. Heen toch weer langs de Alkmaarseweg het blijft uitkijken met al die grote “happers” vlak langs het fietspad en af en toe liggen er ook stukken puin op het fietspad dus opletten. Als ik eenmaal de polder uit ben gaat het weer vlot en spoedig draai ik de Middenweg op in de Heerhugowaard. Als ik met zo’n gangetje van 42 tot 45 km richting Kees ga zijn mij al enkele auto’s gepasseerd, een volgende auto blijft achter mij rijden en drukt geregeld op de claxon en ik zie hem wijzen naar het fietspad, omdat ik niet reageer op de aanwijzingen van deze betweter komt hij vlak achter me rijden, ik pak dan de camera en maak een foto van deze figuur wat tot resultaat had dat hij in no time wel meer als 100 meter afstand nam, toch leuk en erg effectief. Bij Kees aangekomen eerst koffie en wat kletsen en vervolgens met de aankoop richting Middenmeer. Onderweg kreeg ik een paar flinke buien maar met de kap erop gaf dat nergens problemen en met een klein ommetje was ik na 54 km weer thuis.
Hoi Pé,
BeantwoordenVerwijderenLekker he die betweters, heb ze elke ochtend en avond achter mij aan op de Oostergouw hier in Zwaag, dit terwijl het naastgelegen fietspad toch echt te smal is voor een Quest en fietser, bovendien lopen er voetgangers/hardlopers zonder verlichting en men laat de hond (los) uit dit is geen pretje ik heb laatst mijn gram gehaald, toeterend busje met reclame erop, en ik was een gek vlgs. één van de inzittenden laat die beste man hier in de buurt wonen, na mijn bezoekje met achterlaing van het uittreksel van het Rvv. H2, par.1 art 5 toetert de beste man niet meer.
Gr.Willem
"Geeft je verstand eens voorrang"
BeantwoordenVerwijderenIk wil jullie Questrijders toch wijzen op het motto van het RVV iq WVW.
In 1994 en 1990 is de Wet WVW94 en de kaderwet RVV90 flink aangepast. Het motto van die wet en het reglement is geeft je verstand eens voorrang.
Ik heb door de maker van dit blog inmiddels alle details van problemen die jullie tegen komen als Questgebruiker, toch wil ik jullie niet onthouden dat jullie als fietser een zwakkere verkeersdeelnemer zijn maar dat alles weggebruikers (dus ook Questrijders) hun verstand moeten gebruiken bij het gebruik van de weg (Definitie van een weg
Onder een weg wordt verstaan:•alle voor het openbaar rij- of ander verkeer openstaande wegen of paden, waaronder ook worden verstaan de daarin gelegen bruggen en duikers, de tot de wegen of paden behorende bermen en zijkanten en de aan de wegen liggende en als zodanig aangeduide parkeerterreinen;
•de -al dan niet met enige beperking - voor het publiek toegankelijke stegen, pleinen, open plaatsen, parken, plantsoenen, speelweiden, bossen en andere natuurterreinen, ijsvlakten, veerponten, parkeergebouwen en aanlegplaatsen voor vaartuigen;
•voor het publiek toegankelijke stoepen, trappen, portieken, gangen, passages en galerijen die uitsluitend tot voor bewoning in gebruik zijnde ruimten toegang geven en niet afsluitbaar zijn;
•andere voor het publiek toegankelijke, al dan niet afsluitbare stoepen, trappen, portieken, gangen, passages en galerijen; de afsluitbare alleen gedurende de tijd dat zij niet door of vanwege degene die daartoe naar burgerlijk recht is bevoegd, zijn afgesloten.
Kortweg van sloot tot sloot of tuinhek tot muur.
Daarnaast zijn jullie als zwakke verkeersdeelnemer gewoon bij de wet beschermd maar een aanrijding met een personenauto of erger vrachtwagen of bus moet ik jullie waarschuwen dat bumpers, spatborden en dergelijke makkelijker te vervangen zijn als schedeldakjes.
Lang verhaal maar het motto blijft
Geef je verstand eens voorrang
Gegroet en voorzichtig.
Inderdaad Gerard, (zoon van wie? en ook nog eens Politite?)
BeantwoordenVerwijderenJe hebt helemaal gelijk. Geef je verstand eens voorrang. Toeterend gaan bumperkleven bij een zwakkere verkeersdeelnemer is werkelijk van de zotte. Ze zouden deze man z'n rijbewijs af moeten nemen, hij kan immers duidelijk de verantwoording niet aan die nodig is om zo'n gevaarlijk voertuig te besturen.
Gelukkig gebruiken de meeste Questrijders hun verstand wel en rijden op die plek die voor hen het veiligst is. Soms is dat niet het fietspad maar de hoofdrijbaan. Een enkele keer wordt het daar echter onnodig gevaarlijk omdat sommige heethoofden menen de les te moeten lezen. Een les die ze grappig genoeg zelf niet goed geleerd hebben...
Volledig mee eens Gerard, ook ik kom regelmatig heethoofden al dan niet voorzien van petjes tegen maar dan in andere context; wij mogen ze uit het wrak knippen en dan ben ik blij als zij zelf tegen een boom, lantarenpaal of te water liggen en niet tegen één van mijn collegae velonauten.
BeantwoordenVerwijderenLaat het gezond verstand de boventoon houden!
Kijk eens aan nog een betweter, maar deze weet het echt want hij heeft er voor "gestudeerd": politie school ;)
BeantwoordenVerwijderenWat Pé (en andere velonauten) doen is net een voorbeeld van je verstand gebruiken: als je in een stads/dropskern op het fietspad rijdt aan 40 km/u loop je veel meer risico op een ongeluk dan wanneer je er op de rijbaan rijdt... (opritten, geparkeerde auto's met openslaande portieren, wandelaars die opeens wensen over te steken)
BeantwoordenVerwijderenZijn mensen met tractoren dan ook dwaas en onverstandig als ze niet over het veld maar dan wel over de weg rijden?
Volgens mij moeten de autobestuurders maar eens hun verstand gaan gebruiken, en beseffen dat niet wij, maar zij gevaarlijk zijn... Je moet toch een rijbewijs halen om te bewijzen dat je niet alleen de bediening van een automobiel onder de knie hebt, maar ook dat je rekening houdt/ overzicht hebt over andere weggebruikers?
Ik interpreteer de vorige reactie als een (lichte) dreiging: kijk maar uit want ik rij je overhoop!
als dat je verstand gebruiken is...