Het is weer helemaal in orde, de uitgestelde reparatie is
uitgevoerd en verliep bijzonder gemakkelijk. In een eerder berichtje had ik
aangekondigd dat ik de voorwiellagers rechts wilde vervangen maar dat ik na
controle niet in het bezit was van de passende lagers. Deze telefonisch besteld
bij Velomobiel en die lagen zaterdag op de mat. Het enige waar ik nog bang voor
was, was de vraag of ik de oude lagers er een beetje gemakkelijk uit zou kunnen
krijgen. Maar dat zou ik vanmorgen dus verder onderzoeken en uit proberen om simpel
op te lossen. Het ging allemaal alsof ik het als dagelijks werk al jaren
achtereen had gedaan, eerst de auto naar buiten toen het “bedje” gespreid en de
fiets, na het losmaken van de twee moeren bovenop de schokdemper, op zijn kant
gelegd om de drie boutjes los te maken van de besturing enz. waarna het wiel
naar buiten kon worden genomen. Stofdop er af en de “borgbout” van het wiel
losdraaien. Vervolgens kon ik het wiel van de remtrommel afnemen en toen kwam
het. Een kleine gasbrander gepakt en de buitenkant van het “huis” waar de
lagertjes in vastzitten rondom verwarmd en met een klein tikje vielen de lagers
eruit. Alles even schoonmaken en vervolgens weer voorverwarmen, de nieuwe lagertjes
zakten er in één keer bijna tot in de juiste positie in, laten afkoelen en
vervolgens alles weer terug plaatsen en tijdens het aandraaien van de “borgbout”werd
het laatste stukje voor de juiste plaats van de lagertjes gerealiseerd. Al met
al een klusje wat erg meeviel en geen problemen heeft gegeven en dat alles
tijdens niet aflatende regenbuien die me voorlopig thuis houden.
Klinkt idd als een professionele aanpak.
BeantwoordenVerwijderenToch heb ik nadat de lagers van mijn oude Quest ook op deze wijze vervangen waren eens een vastgelopen freewheel achter gehad. Olie weggebrand....
De wiellagers van de Mango zijn met enige overtuiging ook eens aangebracht, wat resulteerde een gebroken 'spaken' van de as/remtrommel.
Ook was ik eens getuige van het wisselen van wiellagers op een Thys roeifiets door Derk zelf. Gewoon een grote moer en een op maat gemaakt stuk aluminium en het gewicht van Derk balancerend tussen werkbank en een hoge kruk was de low-tech oplossing.
Hallo,
BeantwoordenVerwijderenHet verwarmen van bepaalde delen van het wiel wil niet zeggen dat het heet wordt gestookt, met zorg en beleid werkt het meestal probleemloos.
Gr.Pé
@Pé
BeantwoordenVerwijderenHet komt op mij ook redelijk professioneel over.
@BrandweerQuest
Ook was ik eens getuige van het wisselen van wiellagers op een Thys roeifiets door Derk zelf. Gewoon een grote moer en een op maat gemaakt stuk aluminium en het gewicht van Derk balancerend tussen werkbank en een hoge kruk was de low-tech oplossing.
Waarom komt mij dit verhaal nou zo bekend voor.....?
Wim -die het ook een leuke oplossing vond, maar toen toch met gemengde gevoelens naar het voorwiel van zijn Roets stond te kijken :)