’t Is jammer, de Quest blijft vandaag binnen, de weergoden
hebben heel iets anders in petto dan ik zelf had gewenst. Ik heb het al
meerdere keren aangehaald, “ik ben een mooi weer fietser” een enkel buitje daar
gelaten maar als ze beginnen met storm en zware storm met windstoten die de
weggebruikers parten gaan spelen dan moet je met een Quest zeker niet naar
buiten gaan want dat is vragen om problemen. Als ik dan alles van de laatste
weken nog eens op een rijtje zet dan is er heel veel gebeurd, op de eerste
plaats het overlijden van Jos wat diepe sporen nalaat maar daarnaast ook mijn
duik in de sloot, stom, gewoon een stuurfout, zwaaien naar iemand links en te
laat je stuur naar rechts bij een afslag plus wat bladeren en dan ben je de
klos. Daarna zelf de fiets weer schoon en droogmaken en vervolgens hier en daar
de onderdelen uit elkaar halen en smeren, het fototoestel vervangen, de oude mobiele
telefoon weer in ere herstellen en bijkomen van de schrik. Na het weekend naar
Dronten gefietst om de wiellagers daar te laten vervangen en toen kwam er nog
veel meer wat ook meteen maar vernieuwd “moest” worden, het was niet direct
nodig maar veilig fietsen staat bij mij hoog in het vaandel. Iets wat mij wel
heel goed bij is gebleven van dit bezoekje aan Velomobiel is het volgende,
Allert die o.a. remankers en schokbrekers heeft vervangen vroeg op een bepaald
moment hoelang of de ketting al meedraaide, dat was op dat moment ruim 56.000
km vanaf het begin van deze fiets, hij ging hem opmeten op slijtage en stelde
vast dat hij nog lang niet versleten was, prima gesmeerd en goed onderhouden
was zijn conclusie, “Ik kom het ook vaak anders tegen” zo vertelde hij. Op dit
moment heeft diezelfde ketting 57.084 km mij met de Quest voortbewogen over de
wegen in, vooral Noord-Holland en Friesland en zelfs een stukje op de
buitenlandse trip naar “De bron van de Maas” in Frankrijk, en hij ziet er nog
steeds goed uit en loopt geruisloos, wel vraag ik mij soms af hoelang kan dit
goed blijven gaan. De tijd zal het leren.
Dag Pé,
BeantwoordenVerwijderenJe ketting is nog lang niet versleten bij 57.000 km. Op zich is dat al een heel mooie afstand. Wielrenners moeten hun ketting vaak al bij 10.000 km vervangen.
Belangrijk is dat de ketting goed gesmeerd blijft. Nog belangrijker is dat ie veel gebruikt wordt. Een stilstaande ketting roest eerder en dan gaat het hard. Met jouw jaarkilometrage kan die ketting nog wel even mee.
Uiteraard moet je dan niet weer in een sloot duiken, maar volgens mij ben je niet te oud om te leren :)
Groeten,
Wim
PS. Ook ik blijf vandaag in mijn warme stolp.
Hoi Pé,
BeantwoordenVerwijderenOngelooflijk dat je zo lang met een ketting kan doen! Als wielrenner was ik gewend aan jaarlijks vervangen van ketting en cassette,nodig of niet, later verving ik de ketting circa om de 8000 km, en dan was het nodig ook! Totaal versleten, ondanks regelmatig onderhoud, tot en met het "ouderwetse" uitkoken, wat ik ook regelmatig deed.(ongeveer 2x per jaar)
In m'n wedstrijdperiode gebruikte ik aparte wielen en kettingen voor training en wedstrijden, dan had je in de wedstrijden altijd een mooie goed onderhouden ketting.
Ik ben benieuwd hoe lang ik met de ketting in de Strada kan doen, zoals je zegt, de tijd zal het leren!
Verstandig om thuis te blijven!
Groeten, Adri.