09 april 2014

Nooit controleren straft zichzelf.










Helemaal anders als gisteren maar toch weer met een nieuwe ervaring die ik helemaal aan mijzelf heb te danken. Laat ik beginnen bij het begin, vanmorgen eerst bloed laten prikken voor een z.g. “APK” de tijd zal leren wat dit op gaat leveren. Daardoor ging ik later van huis omdat ik nuchter op appel moest verschijnen, dus eerst nog wat eten en dan van start natuurlijk na de koffie. Een rondje over de dijk leek me wel geschikt maar dan ben ik met 80 km weer thuis, laat ik alvast maar een klein stukje extra pakken dan zie ik wel hoe het uitpakt. Eerst richting Oosthuizen en dan linksaf naar Etersheim. Net voor het museum van “Dik Trom” een knal en toen was het over, een klapband en er lag niets op de weg, hoe kan dat nou. Eigen schuld, ik pomp de banden geregeld op naar 7 atm. voor en achter 5 atm. Maar controleren op scherpe delen doe ik eerlijk gezegd nooit niet dat hij daardoor nu een klapper opleverde, nee hij was totaal versleten het canvas kwam er op diverse plaatsen door dus  terecht dat hij ’t zat was en mij een schrik momentje opleverde. Stoppen en verwisselen met de reserve die ik standaard achter de stoel heb staan, 5 minuten later was alle leed geleden en kon ik verder langs de dijk naar Hoorn waar ik weer een keer ben gestopt bij de “Scheepsjongens van Bontekoe” en meteen maar eens serieus gekeken waar deze mannen op uit kijken, nou dat kan er mee door, een knap uitzicht over de havenuitgang . Als ik Hoorn achter mij heb gelaten volgt een stuk voor de wind over de dijk richting Enkhuizen met onderweg bij Schellinkhout volop  surfers op het water. Langs Enkhuizen gaat als alle keren binnendoor achterom en je bent er weer voorbij. Dan in Wervershoof even langs Ben en Riet die niet thuis zijn dan bij Aad en Ans langs, een bakkie doen en dan het laatste stukje naar huis. Thuis gekomen meteen de beide voorbanden vervangen voor nieuwe en de beste die over is als reserve met half opgepompte binnenband achter de stoel, klaar voor de eerst volgende lekke band die dan weer snel kan worden gewisseld. De teller heeft vandaag 106 km gespaard een leuk stukje en thuis had ik het gevoel dat ik eigenlijk nog weg zou moeten want als je iets gedaan hebt dan moet je dat toch voelen vind ik.

4 opmerkingen:

  1. ik moet je eerlijk zeggen dan ik de bandjes ook nooit tussen door na kijk.. "vroeger" toen ik met de kojack reed, deed ik het wél .... maar die gingen lek anders du steentjes er uit pulken loonde

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel herkenbaar. Vorig jaar knalde mijn voorband ook, en hij bleek totaal versleten. Ik had ook nog nooit gekeken. Het had bij mijn fiets waarschijnlijk ook te maken met de sporing, want ik had de voorbandjes na net 3000 kilometer opgereden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tsja Pé vervelend ik moet eerlijk bekennen dat ik eens per twee weken de banden op druk zet en dan kijk ik toch even een rondje loopvlak. Als het regent controleer ik elke avond de loopvlakken en ik heb dan ook zelden of nooit een lekke band door ingereden glasbrokjes, steentjes of doorntjes en dat houd ik graag zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoe herkenbaar. Ook ik maak mij er aan schuldig.Net als bij jou gaat dat meestal wel goed.

    Maar vorig jaar op een dagtochtje ineens te maken met 2 afgeschreven Kojaks binnen 20 kilometer.

    Geluk dat ik die dag 2 extra buitenbanden mee had in plaats van de gebruikelijke een.

    Sindsdien controleer ik iets vaker, maar nog niet echt veel.

    BeantwoordenVerwijderen