Veel fietsen vraagt ook onderhoud dat is allang geen nieuws.
Meestal wil dat zeggen, de ketting en alle draaiende delen geregeld schoonmaken
en een beetje olie hier en daar er op, of in spuiten, maar vandaag had ik een
keer heel ander onderhoud. De laatste tijd had ik met regenachtig weer geregeld
een beetje water achterin de fiets, lekkage vanaf het achterwiel en mogelijk
ergens langs één van de 4 schroeven die de achterbrug op z’n plaats houden. Ik
had al een keer met wat consistentvet de zaak af willen dichten maar dat is dus
niet gelukt en nu had ik na overleg met Theo de zaak weer opnieuw onderzocht
omdat een heel enkele keer een scheurtje zou kunnen ontstaan rond die 4
schroeven. Ik kon zo op het eerste gezicht weinig verkeerds vinden en besloot
om een rubberring onder de ijzeren ring te plaatsen en dan een proefrit maken.
Op een stuk fietspad weet ik hele grote plassen en daar ga ik dan ook de proef
op de som nemen. Het is tussen Medemblik en Onderdijk en dan meteen even naar
Aad en Ans, ik ben dan toch in de buurt. Mijn eerste controle was niet erg
hoopgevend er stond weer een klein
plasje achterin. Thuis gekomen na slechts 36 km heb ik de vermoedelijk schroef
weer losgedraaid en heb daar een grotere ring geplaatst met als afdichting een
stuk op maat geknipte dubbele binnenband. Binnenkort, misschien morgen en
anders t.z.t. weer een proefrit maken en zien of het nu beter is want ik heb nu
wel gezien dat er een klein scheurtje op de plaats van de ring is te zien en
mogelijk zit daar het “lek”.
Anders met wat Sikaflex Pé dat lijmt en dicht zowat alles af.
BeantwoordenVerwijderenHi Pe,
BeantwoordenVerwijderenIk zou er een klein lapje carbon op leggen. Met een rubber ring en een grotere ring is er constructief niks opgelost.
Groeten,
Wim
Hi Pe, Hier moet je niet te lang mee doorrijden, die bout geeft/heeft geen steun meer, ook al leg je rubber eronder, met rubber gaat de bout zweven, is te flexibel. Enige oplossing is om de boel te demonteren en dan minimaal 2 maatjes glasvezel erin plakken, uitharden en doorboren zodat het weer stevig is.
BeantwoordenVerwijderenSucces, gr. Peter
Ik sluit me bij Wim en Peter aan.
BeantwoordenVerwijderenOp de derde foto is duidelijk een scheur te zien rond de bout zonder moer. Lamineren is het devies, en dan alle 4 de boorgaten omvattend met glas of carbon, succes!
Marc
Hoi Pé,
BeantwoordenVerwijderenOok ik moet me aansluiten bij de commentaren van Wim en Peter, de scheur is inderdaad te zien en hier moet gerepareerd worden! Een afspraakje maken in Enkhuizen of Dronten en de fiets een nachtje laten logeren, dan kan hij er weer helemaal tegen naderhand!
Groeten, Adri