Vandaag had ik een ritje met een “missie”, dus een keer niet
klakkeloos ergens heen karren maar een bewust doel en dat was deze keer naar “Jan,
de man die alles repareren kan”. Vorige week was ik op en neer geweest naar
Dronten en de dag erna ook nog een stukje gefietst en tijdens dat ritje is het
onderweg ontstaan. Niet zomaar, het was wel even een tik die ik op dat moment
niet als ernstig had ervaren. In de “afdaling” van de Ketelbrug kwam er iets
onder de vangrail vandaan, ik dacht een hond maar het zou ook een meerkoet
geweest kunnen zijn. De gang zat er op dat stukje aardig in en in mijn ooghoek
zag ik in een flits dat er iets was, geen probleem dus alleen even “plok” en
dat was ‘t. Donderdag had ik mede door het minder aantrekkelijke weer mijzelf
een vrije dag beloofd dan kon ik de fiets een keer wat schoonmaken en oppoetsen
en toen zag ik dat er toch een paar lelijke krassen en beschadigingen waren
ontstaan door dat “beest” van de Ketelbrug. Er zijn dan twee mogelijkheden,
niets er aan doen, of op laten knappen, ’t oog wil ook wat. De man die is
gespecialiseerd in kunststoffen, of dat nu carbon of polyester betreft, is Jan
Reus. Dus een ritje naar Enkhuizen zat er weer in voor vandaag. Jan heeft een
schatting gemaakt van de kosten van de reparatie en op die basis heb ik
besloten om in dit geval het oog maar t.z.t. te “strelen” door het op te laten
knappen. Jan is op dit moment druk bezig met diverse carbon racefietsframes te
herstellen en je ziet gelijk dat het hier een specialist betreft, alles tot in
de puntjes afgewerkt. Het begint bij het herstel van het frame wat vaak een
breuk betreft die onzichtbaar 100% gerepareerd wordt en vervolgens de juiste
kleuren en belettering die het geheel weer als nieuw maakt. En zo zal ik ook
mijn gele “gevaar” t.z.t. laten behandelen, er is wel niets gebroken maar zoals
ik al zei, “Het oog wil ook wat”. Terug nog even in Blokker naar zus Ria, maar
na 3 weken Singapore is ze op dit moment ook net even weg, volgende keer beter. Langs de Cultuurweg zag ik dat de tulpen al weer flink de kop opsteken, nog maar een paar weken en de eerste velden beginnen weer te kleuren. En zo kwam ik na 72 km weer thuis en ook nog zonder regen.
Dag Pé,
BeantwoordenVerwijderenwij fietsers boffen maar met zo'n infrastructuur van fabrikanten, verkooppunten, reparatiewerkplaatsen en wat dies meer zij!
Zoals mijn goede vader altijd zei: "Een goede garage is de helft van het plezier van autorijden!"
Ik vind het heel zinvol om je Quest weer picobello te laten maken, ik zou waarschijnlijk hetzelfde hebben gedaan.
Een suggestie: Is het zinvol te bezien of je Quest nog up-to-date is qua verstevigingen van de carrosserie die de snelheid en wegligging van de fiets verbeteren? 'n Update als het ware dus...
Ik heb dat updaten bij veel van mijn vorige fietsen gedaan, en zelfs de fietsen van m'n vrouw zijn in de loop van de tijd op die manier flink verbeterd.