75 km |
Eén master |
Drie master |
Twee master |
Het "Houten Hoofd" |
Op de achtergrond "De Krenten tuin"de vroegere gevangenis |
Duidelijker kan niet |
Een vorm van mager en oud zijn of verwaarlozing ? |
Het was weer een super rondje, wel kort maar totaal windstil
en jammer genoeg geen zon, maar het ging als een “speer”. Ik wilde vandaag even
naar zwager Piet in Wervershoof die zich vanmiddag rond half 3 moet melden in
het ziekenhuis waar hij morgen een operatie moet ondergaan om de kans op
redelijk verder leven te vergroten. Ik ga de normale route via Medemblik waar
internationale zeilwedstrijden zijn, er is op het IJsselmeer nog weinig drukte
, wel varen er een aantal andere zeilboten en toevallig zie ik dat ze allemaal
verschillend zijn, voor mij als leek noem ik, een één master, een twee master
en een drie master. Kenners zullen dit misschien wel een soort “heiligschennis”
noemen maar ik heb ze allemaal benoemd. In Wervershoof zijn zus Joop en zwager
Piet thuis dus er is meteen koffie en we
zitten een tijdje gezellig te kletsen. Bij vertrek wens ik Piet sterkte en maak
mijn rondje af via Hoorn waar ik even het “Houten hoofd” op fiets en maak ook
nog een foto van de vroegere gevangenis, “De Krententuin” waar momenteel geen
cruise boten aangemeerd zijn, het kan er weleens erg druk zijn. Vanaf Hoorn met
wat omwegen door Hoogwoud waar een bordje op een bungalow niets te raden over
laat, en in Aartswoud/Hoogwoud langs de “Groene Wuiver” staat een paardje
zielig te wezen en misschien is zij dat ook, mager en oud, een schrale ouwe
dag. In de Wieringermeer zie ik dat deze baan Wintergerst al aardig in de aar staat, oude gevoelens komen weer even boven. Een kort ritje vandaag van net 75 km maar wel weer even lekker uitgewaaid
door de snelheid.
Die zeilschepen met meer dan 1 mast zijn oude vrachtschepen bedoeld voor grotere binnenwateren als de zuiderzee die hun oorspronkelijke functie verloren hebben aan motorschepen, de trein en al weer een aantal decennia de vrachtauto :-))
BeantwoordenVerwijderenIn dat gedeelte van Nederland waar jij rondfietst zie je toch overal de sporen nog van het trekschuiten transportsysteem ( trekvaarten ) waarmee lading over langere afstand vervoerd werd. Dat ging naar zeehavenstadjes als Enkhuizen en had met dat soort zeilschepen bestemmingen naar andere zeehavenstandjes aan de zuiderzee en ging daar waarschijnlijk weer het trekvaart systeem in naar de eindbestemming. Zo bevoorraade men toen steden en dorpen, totdat de trein kwam en daarna de snelweg en de vrachtauto. In trekschuiten en dergelijke zeilschepen kon immers meer lading dan een paardenkar, en de wegen waren toen niet geschikt voor snel of lange afstands transport met karren want maar deels verhard of helemaal niet verhard.
Dat was nog een heel ander soort Nederland, maar de sporen ervan bestaan nog overal. Ik zie dat veel omdat ze spoorwegen vaak naast oude trekvaarten gelegd hebben. De zeehavenstadjes zijn nu meestal kleine toeristische stadjes geworden aan het ijsselmeer of de randmeren. En die schepen zijn er dus ook nog, maar nu als recreatie vaartuig voor het ijsselmeer of de randmeren.
Als je maar oud genoeg wordt weet men niet meer uit welke tijd je vandaan komt, waarom je ontworpen/gebouwd bent, wat voor een werk je dagelijks deed of hoe de wereld er toen uit zag :-))
Wel mooi dat zulke oude dingen nog steeds functioneren in min of meer hun oude omgeving. Het is wel geen zout zeewater meer en als ze naar Kampen willen varen ligt er een vreemde dijk en daarna een vreemd eiland voor en Schokland ligt zelfs op land en de vroegere zeehaven van Blokzeil ligt ook niet meer aan zee :-))