Het moest vandaag voor de middag geregeld zijn, ik bedoel een
ritje maken zonder regen. De voorspellingen geven aan dat het vanmiddag tussen
12.00 en 13.00 uur zal gaan regenen,
niet veel, maar voor mij hinderlijk zullen we maar zeggen. Als eerste had ik me
vanmorgen voorgenomen om de ramen maar weer een keer met spons en lap te lijf
te gaan en toen scheen de zon nog een klein beetje. Om kwart over 10 had ik
koffie verdiend en heb meteen ’t andere pak maar aangetrokken. Op naar
Wervershoof omdat ik al een paar keer aan de vaste deur was geweest bij Aad en
Ans werd het nu de hoogste tijd, Aad is sinds kort onverwacht in het medische
circuit beland en dan is het nooit verkeerd om je gezicht een keer extra te
laten zien. Aad was ook deze keer niet aanwezig ook i.v.m. de te volgen
behandeling dus samen met zus Ans een bakkie gedaan en één en ander op een
rijtje gezet. Na dit korte bezoek meteen maar even door naar Zwaagdijk en bij
Gerrit en Marian mijn neus even om de hoek steken, zo zie je maar weer een
klein rondje maar wel nuttig voor de familiebanden. Het is, als ik weer opstap,
nog steeds droog en mede daardoor neem ik Zwaagdijk in de lengte en ga via
Wognum weer richting Middenmeer en kom zodoende op een rondje van 50 km. Op het
fietspad is het nog even oppassen maar nooit eerder bleef een paard zo rustig als
ik in de buurt kom met de Quest, misschien is deze op les geweest.
Ik begon na mijn 65e met deze verslavende hobby. Op 26 november 2023 reed ik 18 jaar met een Quest en heb in die periode 258.738 km afgelegd en nog steeds met heel veel plezier, laat je nooit weerhouden dat leeftijd een beperking is. Gemiddeld reed ik 14.105 km per jaar en geen kilometer met tegenzin, alle keren genieten en het is de beste manier om fit en gezond te blijven. Bovendien hoop ik dit nog jaren vol te houden. WIE ZOEKT KENT DE QUEST NIET, WIE DE QUEST KENT ZOEKT NOOIT MEER
27 februari 2014
26 februari 2014
Meer als 60.000 km op dezelfde ketting en tandwielen
Ik was weer “effe” lekker op pad vandaag, gewoon een ritje in
de ruimte. Waar ik allemaal heb gezeten, nou gewoon het kaartje bekijken en via
het blauwe lijntje kom je overal waar ik vandaag ook ben geweest. Tiny had
vandaag een “vrije” dag, de vakantie werkt ook voor haar en dat was een
schitterende gelegenheid om samen met zus Riet vandaag iets nuttigs te doen. Ze
zou koffiedrinken op Zwaag waar ik ook even heen ben gefietst en daarna een
vrije koers gezocht richting, “we zien wel” dat zijn de mooiste bestemmingen,
je weet nooit waar je uit zal komen en vooral als de zon erbij is en de wind
schijnbaar wel aanwezig, maar nergens van invloed op de snelheid, tenminste zo
voelt het. Later kwam ik er achter dat ik steeds tegen had gehad omdat ik bij
het keerpunt er achter kwam dat ik nu voor de wind had tot aan Middenmeer.
Overal langs de IJsselmeerdijk, de weg is hier en daar toch behoorlijk aan het
vervallen en het is geregeld uitkijken omdat er plaatselijk randen zijn die
zomaar minstens 10 cm lager liggen in de lengte richting en dat geeft toch een
naar gevoel. Als je met de gewone fiets hier langs gaat is het zeker zo link.
In Edam gaat het “gas” er tijdelijk af, net als in Volendam en Monnickendam het
is overal rustig maar uitkijken en om een ander denken is minstens zo
belangrijk. Een moment heb ik nog overwogen om naar Marken te gaan maar “rechtuit”
langs de dijk trok toch meer dus richting Uitdam, één keer diep ademhalen en je
bent dit plaatsje alweer gepasseerd dan volgt weer een stuk dijk wat aan
restauratie toe is in mijn ogen, hier en daar gaten in het wegdek, uitkijken
dus. Maar toch heerlijk fietsen langs het Markermeer en het Kinselmeer tot aan
Durgerdam. Op dat punt zag ik de z.g. BH-brug bij Almerestad en dan ben ik ver
genoeg, rechtsom en buiten het “stadse” blijven, ik ben nou eenmaal geen
liefhebber van stoplichten enz. enz. Richting Ransdorp is de toren zonder spits
altijd een vast herkenningspunt waar ik me “bijna” weer op bekend terrein voel.
De teller doet weer flink zijn best en als ik uiteindelijk weer thuis ben staat
hij op 133 km, zonnige kilometers wel te verstaan. Opvallend is ook dat de
totaalteller is “opgeschoven” en nu al meer als 60.000 km op dezelfde ketting
en tandwielen mij overal heen brengt, wat een super fiets zo’n Quest.
25 februari 2014
Rondje door Westfriesland
Vandaag was ik het zomerse gevoel van gisteren even kwijt,
meer wind, minder zon en later een klein beetje regen. In de Wieringermeer
worden de laatste meters van het fietspad aangelegd en zal er binnenkort wel
een kraan verschijnen om de bermen langs het fietspad vlak te strijken zodat er
veilig kan worden gereden. Ik was al een hele poos niet bij mijn oudste zwager
en schoonzus in Westwoud geweest dus werd het de hoogste tijd om daar
verandering in te brengen. Arie is 83 en Githa blijft in dat opzicht een paar
jaar bij hem achter maar samen redden ze het nog goed. Even bij kletsen en
horen dat Arie naar de biljartclub is, zijn vaste ritme voor de dinsdagmorgen.
Uiteraard is er weer koffie met koek en na een korte stop heb ik mijn weg weer
vervolgd, ik denk dat ik ook nog maar even naar Obdam ga en bij Tom en Gerda
kijken. Vanaf Westwoud, via het Zittend naar de Provincialeweg met het fietspad
ernaast dat me naar Hoorn brengt waar ik langs de haven en de buitenkant mijn
route vervolg en zo op de weg kom langs het IJsselmeer kom. De afslag bij
Scharwoude is bekend terrein en zo ga ik via Grosthuizen naar Avenhorn, het is
dan nog maar even en ik kom in Obdam en neem de Obdammerdijk waar bij de
familie Wester de koffie weer klaar staat en ook daar worden weer de nodige
gegevens uitgewisseld om vervolgens de laatste kilometers naar Middenmeer weg
te trappen waar ik na 77 km de dag voor vandaag weer rond heb.
24 februari 2014
Wagyu runderen en geen Schotsehooglanders
Mensen wat heb ik een zin aan de zomer, vandaag was het weer
even proeven aan wat ons straks weer wordt voorgezet, alle dagen zon en een
lekkere temperatuur. Ik had in de krant al meerder keren gelezen dat men bij
Petten iets wil ondernemen bij de Hondsbossche-zeewering, het moet meer worden
toegespitst op het toerisme vinden sommige denkhoofden. Dus ik dacht vanmorgen
laat ik eens kijken of er al iets is omgetoverd. Eerst de was aan de lijn en
toen omkleden en richting de Noordzee. Langs de Schagerweg is men behoorlijk
bezig om de bomen flink uit te dunnen en al het lage struikgewas wordt ook
geruimd, een vreemd gezicht dat je nu op het brede kanaal kan kijken. De rit
gaat gedeeltelijk onder een licht bewolkte lucht maar al snel komt de zon er
meer bij en is het weer gewoon plezierig rijden. Bij de afslag kan ik naar
rechts voor 2 km om in Callantsoog te komen maar ik moet linksaf om via
St.Maartenszee in Petten te belanden waar ik meteen naar de buitenkant van de
dijk fiets. Er is niets bijzonders te
zien, wel is de grote “spin” verdwenen, het apparaat waarmee de stromingen
indertijd werden gemeten door Rijkswaterstaat en wat van de dijk af in zee werd
gereden. Ik stop op een bepaald moment om een foto te maken van de keurig in
het gelid liggende stenen aan de bovenkant van de Hondsbossche-zeewering. Later
draai ik bij Hargen de duinen in om zo naar Schoorl te fietsen, het gaat
allemaal weer vanzelf lijkt wel, je moet goed uitkijken dat je niet te hard op
de bochten af gaat. Eenmaal op het “keerpunt” is het over een mooie asfaltweg
naar Schoorl, niet voor niets dus dat dit de “Schoorlsezeeweg” wordt genoemd die
tegenwoordig wordt onderbroken door wildroosters. Een “oud” vleeskeurmeester
uit Venhuizen, Chris Boomsma is mede door zijn beroep in aanraking gekomen met
een Japans rund de Wagyu, wat speciaal vlees op de botten heeft en die zeer
goed gedijen in het Schoorlse duin en bosgebied, in samenwerking met de
overheden die hier in meebeslissen lopen de beestjes hier los rond en worden
binnen de perken gehouden doormiddel van deze vee-roosters. En als er dan zo’n stom beest blijft staan
voor zo’n rooster dan moet je wel stoppen net als andere mensen die ook van de
natuur genieten. Na Schoorl is het recht toe recht aan op Middenmeer af en stop
ik als de teller 75 km aangeeft.
20 februari 2014
Je had in Sotsji moeten zijn
We beginnen de dag
met oud nieuws, gistermorgen toen ik bij Hoogwoud de A.C.de Graafweg overstak,
bij buitenstaanders meer bekend als de N 241, kwamen er van de overkant, nadat
het licht op groen was gegaan, twee mannen aanlopen en één van hen gaf me te verstaan dat ik
verkeerd was want in Sotsji gingen de
bobbers naar beneden en niet hier op het fietspad. Maar goed dat was gisteren
en vandaag zat een langere rit er niet in, het weer werkt niet mee dus dan maar
een buurtritje. Bij broer Ben kijken hoe het met de genezing gaat, je bovenbeen
op 4 plaatsen laten genezen vraagt enige tijd en veel geduld, wat hem als
familie eigenschap, niet is gegeven. Jammer genoeg moet hij wel berusten in
zijn lot en is het een fanatiek lezer
geworden. Met zijn herstel gaat het alle weken beter hoewel hij meer wil als
mogelijk is maar gewoon afwachten heb ik gezegd dan komt het vanzelf weer goed.
Het was dus een heel kort ritje vandaag met lichte regen en een stevige wind.
Net toen ik in Onderdijk naar beneden ging kwam er een “aangespannen combinatie”
aan, één kar, twee paarden en twee mannen op de bok, is dat aangespannen of
niet ? Ik vond van wel en hoe zo’n combinatie in werkelijkheid wordt genoemd
zal mij een zorg zijn. Het positieve aan zulke situaties is dat de man die het “spul”
in toom moest houden mij bedankte dat ik was gestopt, zo van “Bedankt nu gaat
het wel weer” Na de koffie ga ik weer richting Middenmeer nu met de gunstigste
wind en langs dezelfde route. Wel neem ik vanaf de Tussenweg het laatste stuk
naar huis het nieuwe fietspad, het gaat als een “speer” maar wie zou er nou
niet de gang in zetten als je zo ver je kan zien nergens obstakels tegen zal komen,
recht toe recht aan, niet te vergelijken met een bobbaan die nergens recht is.
19 februari 2014
Middenmeer - Oostzaan via 't Twiske
Een mens kan wat afzwerven, zo zit je
in Friesland en het volgende moment zit je weer in Oostzaan, ’t is maar waar je
aardigheid in hebt. Het weer is goed en de zin is er volop dus even op en neer
naar wat meer zuidelijk in de provincie. Tiny heeft oppasdag en dan is het leuk
om even je gezicht te laten zien (hoop ik). Heen ga ik via een afwijkende route
zullen we maar zeggen, niet over Zuidoostbeemster maar wel door de Beemster, de
hele Middenweg uitrijden vanaf Avenhorn tot aan de ringdijk bij het
Noordhollandskanaal dan via Purmerend over de brug rechts aanhouden en weer
over een brug en dan meteen linksom naar de nieuwbouw en zo afslaan naar
Purmerland. Dan langs ’t Twiske en door
Oostzaan naar mijn bestemming. Koffie is er altijd en dat doet een mens goed,
een tijdje bijkletsen met Patricia die tijdelijk thuiswerk doet voor ze weer op
pad gaat en na de lunch weer op huis aan. Ik denk dat ik nu de gunstigste wind
zal hebben en inderdaad het klopt, via ’t Twiske ga ik redelijk voor de wind en
de gang zit er redelijk in als ik moet afremmen en stoppen voor werkzaamheden
op het fietspad. Uitstappen en de Quest om het voertuig heen rijden en als je
dan eenmaal loopt met zo’n fiets volgt er automatisch wel een reactie van de
mannen die daar bezig zijn. We praten wat over het wel en niet voeren van een
vlaggetje en wat er allemaal op en aan zit in zo’n “geel geval”. De, naar mijn
mening, oudste van de drie voerde over het algemeen het woord en was anti elke
vorm van fietsen. Toen ik een foto maakte van de mannen en vertelde dat ze die
vanavond op mijn blog konden bekijken, vertelde de rechtse man op de foto, ik
kom ook uit Middenmeer en na wat doorvragen bleek hij een zoon van Willem
Wiegersma. Zo zie je maar weer dat de wereld klein is ook al ben je
gevoelsmatig wel weer een “stuk” van huis. De verdere foto’s zijn altijd
afwisselend in de natuur van ’t Twiske en met nog wat extra ‘gas’ op de plank
was de afstand naar de polder zo afgelegd. In het Agriport gebied is het een
drukte van belang, het dreunt er over drie heistellingen staan te stampen en de
echo van het heiwerk kaatst terug vanaf de kassen aan de tegenovergestelde
zijde van de weg, Microsoft wordt groot in de polder let maar op. Thuis gekomen
blijkt dat de afstand nog steeds het zelfde is ondanks de wat afwijkende route,
het blijft 110 km.
Nog even een korte aanvulling, Wim vroeg hoe oud de eekhoorn is in Oudemirdum, ik weet het niet. Iets heel anders, na wat onderzoek mijnerzijds weet ik dat de leeftijd van Albert van Dijk momenteel 89 jaar is, nog even wachten dan is hij dus 90 jaar, hij is van 5 juli 1924 en ik ben van 28 augustus 1940 dus we zullen klein 2 maanden 17 jaar verschillen.
Nog even een korte aanvulling, Wim vroeg hoe oud de eekhoorn is in Oudemirdum, ik weet het niet. Iets heel anders, na wat onderzoek mijnerzijds weet ik dat de leeftijd van Albert van Dijk momenteel 89 jaar is, nog even wachten dan is hij dus 90 jaar, hij is van 5 juli 1924 en ik ben van 28 augustus 1940 dus we zullen klein 2 maanden 17 jaar verschillen.
18 februari 2014
Hoe oud ben jij eigenlijk, dan schelen we elkaar net 17 jaar.
Hoe zal ik het verhaaltje van vandaag beginnen, het weer, de
helft van de week of gewoon zoals ik het zelf heb ervaren. Nou het is achteraf
weer een dag met een “Gouden randje” hoezo zou een ieder kunnen zeggen, ik zal
het toelichten. De dag voor deze had ik het plan opgevat om even heen en weer
te gaan naar Oudemirdum, als ik op tijd ga dan ben ik weer terug voordat de
10.000 meter schaatsen begint, want hoe wordt de eind uitslag ? En zo reed ik
tegen 8 uur richting Friesland, het is nog niet helemaal veilig om zonder groot
licht te rijden dus het schakelaartje omhoog en volop licht in de
schemerochtend. Op de rit naar Oudemirdum kom ik behoudens wat schoolgaande
jeugd, niemand tegen, het is ook redelijk fris om een ritje op de “gewone”
fiets te maken en dan alle wind op te vangen. Als ik Workum passeer zie ik een
grote kraan die bijna mijn weg blokkeert maar ik kan er omheen. Bij Bianca is
de eerste die op de foto moet de huisgenoot want zo is het ondertussen wel, “Freek
de eek” als je niet uitkijkt is hij eerder in huis als ikzelf, hij wordt echt
brutaal. En zo komt hij zelfs in de Quest om alles te inspecteren. We kletsen
even onder het genot van diverse bakken koffie en ik geef aan dat ik weer op
tijd ga om vanmiddag op tijd thuis te zijn enz. Ik heb me omgekleed en ben weer
klaar voor de thuisreis na eerst nog een dubbele boterham naar binnen te hebben
gewerkt. Nu eerst voor de wind tot aan de Afsluitdijk en dan linksom tegen wind
in. Op de heenweg zowel als terug weet ik waar ik uit moet kijken voor de
slecht onderhouden delen van de weg langs de dijk, er zal eerst wel een ongeluk
moeten gebeuren voordat er iets aan zal worden gedaan, zo is het meestal, maar
de gaten worden steeds groter. Ook de timmerman maakt nog steeds allerlei
meubelen en ander praktische gebruiksartikelen van puur hout zonder kunststof. Als
ik de dijk opdraai valt de wind eigenlijk erg mee, schuin voor geeft weinig
problemen en zonder schuimkap is de snelheid steeds zo rond de 35 tot 38 km,
een prettige snelheid. Na een paar kilometer zie ik in mijn spiegeltjes dat ik
de eerste ontmoeting van vandaag op de dijk kan verwachten, op de heenweg zag
ik noch fietser noch brommer of wandelaar. Ik word ingehaald door een bromscooter
die even naast me komt rijden en ik groet op mijn manier door mijn hand op te
steken en dan begin ik te denken, “Het zal toch niet” maar het was wel zo, ik
werd gepasseerd en even verder stopte de meneer met zijn voertuig en zie daar
staat hij Albert van Dijk uit Kampen het fenomeen dat Buchenwald overleefde en
waar ik een enorme bewondering voor heb. Wat een verrassing, handen schudden en
kletsen, op mijn vraag of hij op weg was naar zijn zoon op Westerland een klein
gehucht op het eiland Wieringen, zei hij dat hij dan 10 km om moest rijden en
hij had het rondje in het hoofd via Medemblik en Enkhuizen om dan de ander dijk
weer te nemen naar Kampen. Op een bepaald moment vroeg hij mij “En hoe oud ben
jij eigenlijk” ik voel me nog een snotneus met mijn 73 jaar zei ik, “Nou dan
schelen we mekaar net 17 jaar”. Ja ,ja, 90 jaar en dan zo vitaal in het leven
staan, toen ik mijn fototoestel pakte was zijn eerste reactie “Wacht even,
eerst mijn haar even kammen” tjonge, jonge wat een kerel. In zijn doen en laten
is het een goeie twintiger die zo nog achter de meiden aan kan, wat vind ik dit
een geweldige man die mij nog als laatste goede raad meegaf, wijzend op de
Quest, “Volhouden hoor niet stilzitten” dan komen we elkaar nog veel vaker
tegen. Met een stevige handdruk en “tot volgende keer” namen we afscheid en zo
eindigde voor mij deze dag na 160 km als een dag met een gouden randje.
17 februari 2014
Misschien een brug voor hele kleine fietsjes
Als je maar wil dan is het alle dagen mogelijk om een ritje
te maken, zo denk ik er over en zodoende kwam ik vandaag ook weer heerlijk fris
van stal en net zo fris en voldaan weer thuis. Het weer was nou niet direct
aantrekkelijk met zon en weet ik wat allemaal nog meer maar dat die wind weg
was dat is op zich al een traktatie. Het lag in de bedoeling om even op en neer
te gaan naar Tiny om iets aan te brengen wat soms wel makkelijk is als je er
mee bezig bent. Op de heenreis had ik het idee dat ik voor de wind had maar de
enkele golfjes in de sloten en vaarten gaven aan dat dit tegen wind in was, het
was niet te merken. Maar ja wat denk je, een heel weekend op “krachten” komen
en dan weer in zo’n gestroomlijnde “snoek” jezelf een weg banen door en over de
Noord-Hollandse wegen en dijken, goh wat een pracht, ook zonder zon. Tiny had
de koffie al klaar en dat gaat er altijd in net als later een broodje met warme
melk, ja eerlijk is eerlijk, ik wordt verzorgd tot en met. Tiny gaat na de
middag naar de tennisbaan en ik neem de weg weer terug naar huis en ga dan deze
keer richting Middenbeemster en later, in het begin van De Rijp, meteen
rechtsaf naar Schermerhorn via het Oostdijkje dan een stuk slecht begaanbaar(wat
mij niet vreemd was) en overgaand in Groeneweg, de weg oversteken en door
Schermerhorn naar Avenhorn langs de Oostmijzerdijk. Op het stuk slecht
begaanbaar stop ik om een paar foto’s te maken van de vele wilde eenden en
ganzen die hier verblijven. Op de Oostmijzerdijk stop ik ook even bij één van
de nieuwe bruggen, ze lijken mij niet geschikt voor fietsers. Bij navraag aan
een juist passerende man met twee honden kreeg ik op mijn vraag of ze t.z.t.
geschikt zouden zijn voor fietsers als antwoord, “Misschien voor hele kleine
fietsjes” dat zegt genoeg denk ik. Het laatste stukje gaat weer over de min of
meer vaste route en zo kom ik langs de Gouwe waar zaterdagavond een boerderij
is afgebrand waar slechts een paar fotoboeken konden worden gered, triest als
zoiets je overkomt. Als ik thuis ben staat de teller voor vandaag op 87 km,
laten we zeggen net mooi om weer te proeven van dit soort ontspanning.
P.S.
Ik las net een reactie op mijn vorige verslagje van Theo (BrandweerQuest) m.b.t. spam via mijn blog, ik heb het aangepast omdat ik zelf ook af en toe van dezelfde idioot berichten krijg met gelijke inhoud,die ik zodra ik zie dat het van een voor mij onbekend persoon is weg klik en als ongewenst aanmerk.Ik hoop dat het helpt.
P.S.
Ik las net een reactie op mijn vorige verslagje van Theo (BrandweerQuest) m.b.t. spam via mijn blog, ik heb het aangepast omdat ik zelf ook af en toe van dezelfde idioot berichten krijg met gelijke inhoud,die ik zodra ik zie dat het van een voor mij onbekend persoon is weg klik en als ongewenst aanmerk.Ik hoop dat het helpt.
13 februari 2014
Vlak bij huis gebleven
Ik heb er weer aan toegegeven, de
drang om toch nog even een klein stukje te fietsen was te groot. Ik weet het
niet maar stilzitten is een geen goede eigenschap en naast al mijn slechte
eigenschappen kan ik zeggen dat ik dus ook een goede heb, in beweging blijven.
Eerst in huis wat “rommelen” dan wat boodschappen doen en toen was het weer zo
ver. Een klein rondje voor vandaag, als eerste naar Nieuwe-Niedorp, ik heb al
maanden niets gehoord van de familie Goedhart en de laatste keer dat ik er
langs ging was er niemand aanwezig, mogelijk vandaag wel. Er staat een stevige
wind maar zeker niet hinderlijk en de temperatuur mocht van mij wel wat omhoog,
het is nu frisjes. Als ik door Winkel fiets, nee niet door de winkel, gewoon
een klein dorpje in Westfriesland valt het Parfumflessen museum mij op dus daar
moet een plaatje van worden geschoten. Als ik op het bedoelde adres kom is het
verdacht stil en na een voorzichtige poging om via de deurbel mijn aanwezigheid
bekend te maken kwam ook geen reactie, conclusie, niet thuis. Volgende keer
zien we wel weer en mogelijk zijn Cees en Maaike dan wel in de buurt. Dan maar
even naar de Obdammeerdijk maar ook hier is iedereen uithuizig. Mijn laatste
adres voor vandaag is het poeliersbedrijf van de firma Dam in Hoogwoud, ik weet
zeker dat daar wel personeel aanwezig is. Inderdaad en met een paar heerlijke
kippenpoten ga ik op weg naar Middenmeer met vandaag slechts 50 km achter de
wielen. Als ik net bij Dam van het erf af ben gereden zie ik een kleurig gazon,
niet groen maar wit en vooral geel, het voorjaar laat zich steeds meer zien.
12 februari 2014
Op De Woude is het leven opnieuw begonnen
De rit van vandaag is serieus
overwogen, of ik ga naar Oudemirdum of ik ga naar De Woude, het werd het
laatste en niet zonder reden. Zoals de meesten wel weten is Marian Schermer
onlangs medisch behandeld en is voor Marian maar zeker ook voor Wim een nieuw
leven begonnen, zo schreef Wim een aantal weken geleden. Ik was in de periode
voor de operatie af en toe op De Woude langs geweest en durfde toen eigenlijk
niet te vragen naar de gezondheid van Marian, als leek beoordeelde ik dat het
niet goed ging. Maar na de reactie van Wim leek het me verstandig en goed om
weer even langs te gaan, geweldig zoals
ik het echtpaar Schermer weer heb ontmoet. Wim straalde en Marian zeker niet
minder en als ik het nu weer als leek beoordeel dan is er gewoon een wonder
gebeurd, Marian ziet er weer gezond uit, heeft geen pijn meer en functioneert
weer als vanouds, voor artsen en iedereen in haar omgeving is het echt een
nieuw begin, gefeliciteerd. En nu het ritje er naar toe, gewoon even het
kaartje erbij pakken en zien dat het een leuke route is geweest. Bij
Heerhugowaard zag ik in de ringvaart hoe een aantal huisvrouwen de
ochtendgymnastiek invullen op een leuke
manier onder begeleiding van iemand op de fiets met megafoon vanaf het fietspad.
Verder naar De Woude ging alles onder de wind door rustig doortrappen en geen
gekke dingen doen. Aangekomen bij Wim en Marian stond Marian al bijna met
koffie klaar toen ik nog maar amper binnen was. We hebben gezellig zitten
kletsen en nu een keer niet over fietsen maar alleen over de als hiervoor
omschreven situatie, geweldig positief. Als ik na deze stop weer verder ga neem
ik uiteraard een andere route en die moest over Wognum gaan omdat ik door mijn
appels heen was. En zo reed ik langs verschillende dijken en weggetjes en kwam
de aanleg tegen van een aantal bruggen over de ringvaart tussen Schermerhorn en
Avenhorn, de tijd zal leren of die van nut zijn voor Quest rijders, de eerst
leek me nogal smal. In Wognum even wat fruit inslaan en dan naar Middenmeer via
Midwoud waar de losse toren altijd nog helder afsteekt tegen een blauwe lucht.
De teller geeft voor vandaag net 96 km aan, redelijk zullen we maar zeggen.