Ik moest er even op uit, gewoon om te
proberen of het nog ging met dit koude weer. Het viel weer allemaal erg mee,
het ging voortreffelijk, niet dat ik ver van huis ben geweest of dat ik een
lange rit heb gemaakt, nee gewoon even uitwaaien en ervaren wat die bikkels
voelen die alle dagen naar hun werk moeten en in een velomobiel die afstand overbruggen. Ik
ben even op verjaarsvisite geweest bij een schoonzus die het eigenlijk niet zou
vieren, ze werd 70 en stond er alleen voor m.b.t. het verzorgen van de
eventuele visite, Ben staat, beter gezegd zit nog steeds, buitenspel. Hij praat
wel stoer maar alleen met zijn “vierpoot” kan hij uit de voeten en als hij dan
iets in zou moeten tappen heeft hij geen hand over. Dus op en neer naar
Wervershoof een retourtje van 37 km uit en thuis, maar toch hoor je dan weer
dingen die bijna als vanzelf sprekend klinken uit de mond van kinderen. “Hé
banaan” is iets wat het meest wordt gelanceerd en alle keren als je langs een schoolplein
gaat waar het net speelkwartier is, dan is het gejuich niet van de lucht en
vliegen de bananen je om de oren. Zo ook vandaag in Medemblik en dan let je
bijna niet goed op om rechtdoor langs de kop van de haven te rijden omdat de
brug afgesloten is. Aanleiding om thuis gekomen de banaan die Teun ooit heeft
gemaakt weer eens voor het daglicht te halen en proberen een vergelijking te
maken met de Quest en de banaan, het verschil is mij te groot, de vorm haalt
het lang niet, alleen de kleur en het enthousiasme waarmee beiden zijn gemaakt
doen niet voor elkaar onder denk ik. Toen ik die foto maakte zag ik ook dat er
bij mij in de tuin bloeiende heide stond die de zaak weer een voorjaarskarakter
geeft, nog even en we praten over het echte voorjaar wat voor mij niet snel
genoeg kan beginnen.
Ik begon na mijn 65e met deze verslavende hobby. Op 26 november 2023 reed ik 18 jaar met een Quest en heb in die periode 258.738 km afgelegd en nog steeds met heel veel plezier, laat je nooit weerhouden dat leeftijd een beperking is. Gemiddeld reed ik 14.105 km per jaar en geen kilometer met tegenzin, alle keren genieten en het is de beste manier om fit en gezond te blijven. Bovendien hoop ik dit nog jaren vol te houden. WIE ZOEKT KENT DE QUEST NIET, WIE DE QUEST KENT ZOEKT NOOIT MEER
30 januari 2014
28 januari 2014
Hoe koud was het ?
En weer is het een dag zonder sneeuw
ijzel of andere winterse ellende, zo mag ik het toch wel noemen, niet in de
ogen van de mensen die zweren bij sneeuw en ijs. IJs vind ik prima met droog en
zonnig weer maar sneeuw daar heb je drie keer ongemak van, als het valt, als
het ligt en als het weg gaat. Ondanks de in mijn ogen positieve
weersomstandigheden was het vandaag toch behoorlijk fris, de gevoelstemperatuur
geeft voor Middenmeer zelfs – 2 C. aan maar het ritje was er niet minder om. Even
de benen strekken en dan is het snel beslist dat een rondje naar de “Zuidoost” (ja
Jan A. weer de “Zuidoost”) tot de mogelijkheden behoort. Heen ga ik via de
Alkmaarseweg en dan naar Aartswoud , Hoogwoud enz. om via Spierdijk en Avenhorn
de Beemster in te gaan. Op dit punt ben ik even gestopt om een foto te maken
van “De Vlinder” die onaantastbaar op een meerpaal zit en door de baldadige
jeugd tot nog toe met rust wordt gelaten. Ik had hem al diverse keren gezien en
had me voorgenomen om er een keer een foto van te maken en kwam het er dus nu een
keertje van. Verder door de polder richting Westbeemster en Middenbeemster om
daar linksaf te slaan naar Zuidoostbeemster waar ik de Quest achter het huis
even rust gun. Vervolgens even omkleden want ik heb het altijd te warm in de
fiets en natte kleding kan je dan maar beter verwisselen. Later hebben we samen
een broodje gegeten en na een bak koffie ben ik weer richting Middenmeer gegaan.
Als ik via wat omwegen toch weer langs de IJsselmeerdijk kom zie ik bij
Schardam dat de lucht iets begint te breken in het oosten, misschien krijg ik
nog zon voor ik thuis ben. Het zat er niet in dus ben ik met bewolking thuis
gekomen na iets van 84 km meen ik. Het totaal staat nu op
58.666km en dat allemaal op de eerste ketting die
regelmatig wordt gesmeerd, dit speciaal voor Marcel die bij
50.000 km de “zaak” vervangen heeft en vele anderen die nog veel eerder hebben
vernieuwd.
27 januari 2014
Weer een fietstunnel "klaar"
Het viel alles mee vandaag, mijn beeld
voor vandaag was gevormd door matige berichten met kans op regen en zelfs een
kleine kans op wat natte sneeuw, maar alles bleef weg, nou ja een beetje regen maar niet hinderlijk. Ik
had me voorgenomen om weer eens een keer bij Kees van Hattem langs te gaan dus
op naar “De Waard”. Ik was nog maar amper het dorp uit toen ik al voor
stoplichten moest wachten, de weinige stoplichten in de polder knipperden voor
de ”Alkmaarsebrug”, vrij lang wachten voor mijn gevoel maar eindelijk kwam daar
een binnenvaart schuit langs geladen met, wie zal het zeggen, het zou kunstmest
kunnen zijn maar dat was verder niet belangrijk, ik kon weer verder en zelfs
met af en toe een zonnetje maakte het toch weer een ideaal ritje. Na Noord-Scharwoude het fietspad
op de dijk volgen naar Heerhugowaard, ik dacht er een bepaald moment nog aan om
eerder binnendoor te gaan via het industrieterrein om zo de omleiding en
wegwerkzaamheden te ontlopen maar op het laatst ben ik toch maar gewoon via de
vaste route gegaan. En gelukkig want tot mijn stomme verbazing was de tunnel
klaar en kon ik zonder stoplichten en omleidingen via de nieuwe route naar mijn
bestemming, wat een enorme verbetering, onder de tunnel aan de andere kant is
het nu nog linksaf naar “De Waard” en rechtsaf naar Broek op Langedijk. Volgens
de laatste berichten, zoals Kees later vertelde kan men straks gewoon rechtdoor
rijden en ligt de weg open richting Alkmaar, we zullen zien hoe dat t.z.t. is
geworden. Bij Kees en Marian een poosje zitten kletsen onder het genot van een
bakkie koffie met koek, heerlijk weer even bijpraten. Bij mijn vertrek besloot
ik om ook even via Obdam te gaan dus een klein beetje de buitenkant volgen en
zo kom je op de Obdammerdijk. Tom stond net op het punt om een klusje
buitenshuis te doen en Gerda was niet aanwezig dus een korte stop. Vervolgens via
Opmeer en Hoogwoud naar Aartswoud waar het monumentje met een paar vliegwielen
uit het oude gemaal opvallend zijn opgesteld. In Broek op Langedijk staat ook
een soort gelijke opstelling van een paar vliegwielen, als het zo uitkomt maak
ik daar ook wel een keer een paar foto’s van. In Aartswoud een paar foto’s
maken en dan verder richting Middenmeer waar de teller op 63 km is gestopt voor
vandaag.
22 januari 2014
Afsluiting en omleiding
Soms wil je met eigen ogen zien wat er
gaande is, in dit geval een omleiding of noem het afsluiting van een doorgaande
weg. Het probleem in de Wieringermeer met de bruggen is onderhand wel bekend,
scheuren in het beton doorgeroest betonijzer enz. enz. de kosten voor
vervanging liegen er niet om maar af en toe wordt er een brug onderhanden
genomen en nu is het de brug aan het eind van de Flevoweg. Via de “Westermiddenmeerweg”
ben ik naar de “Medemblikkerweg” gereden om vanaf die kant wat foto’s te maken,
de namen van de wegen zijn soms bijna net zo lang als de weg zelf. Er wordt
hard gewerkt aan het verwijderen van de bestaande overspanning maar dat het nog
heel lang zal duren dat is een ding dat zeker is. Het zal mij benieuwen welke
brug er eerder klaar is, die in Medemblik waar ik een paardagen geleden voor
stond of deze brug. De fietsers en uiteraard ook de automobilisten worden
netjes gewezen op de veranderde situatie en er zijn wegen genoeg om je
bestemming toch te bereiken. Dus het ritje van vanmiddag is wel erg kort, omdat
ik vanmorgen naar een verjaardag was, en houden we het maar weer op een
volgende rit, die mogelijk wat meer oplevert dan wat omleidingsborden. Toen ik in Middenmeer reed zag ik dat de eens zo trotse treurwilg na de opgelopen stormschade netjes is gesnoeid zodat hij straks weer in het echt als de trots van de buurt kan dienst doen.
21 januari 2014
Een heen en weertje van 160 km
Het heeft even geduurd maar vandaag is het er toch weer
van gekomen, een heen en weertje Oudemirdum. Ik was het al een aantal keren van
plan maar elke keer leek er wel iets tussen te komen of bedacht ik op het
laatste moment dat ik een andere kant op wilde fietsen. Toen ik vanmorgen van
start ging was het droog maar nog wel behoorlijk schemerachtig bijna donker,
het was toen al half 9 dus redelijk op tijd van start. Meteen het grote licht
maar op en dan sta ik er elke keer versteld van dat er zoveel licht uit zo’n
klein koplampje komt. Op het fietspad langs de Afsluitdijk heb ik weer
omgeschakeld naar de z.g. dag rijverlichting, twee kleine “ledjes” helderwit voor
en één kleine rood achter, ik voel me er redelijk veilig bij. Het gaat allemaal
voorspoedig en doordat er weinig of geen wind staat blijf ik lekker doortrappen
en zit ik op tijd in Oudemirdum aan de koffie. Ik meende een paar foto’s te maken
van de vorderingen m.b.t. het nieuw te bouwen zomerhuisje maar alles zit ingepakt
voor de regen en ’s avonds komt er zodoende ook niet veel meer van terecht,
Siebo en z’n vader moeten het echt van de weekenden hebben en dat moet het ook
nog droog zijn. In “Aldemardum” regent het vandaag nog niet maar met 3,2 graden
Celsius is het niet warm te noemen, ook in het bos aan de overkant van de weg
ziet alles koud en somber, het mag voor mij wel weer wat zonniger worden. Voor Fleur had ik een paar Unox wintermutsen
mee genomen die ze meteen, als ze thuiskomt uit school, gaat passen, het valt
niet helemaal tegen. “En als er onverwacht toch nog een Elfstedentocht komt
hebben we alvast Unox petten”, zegt Fleur. Bianca heeft een heerlijk bordje
soep en na een broodje ben ik weer klaar voor de thuisreis. Ik besluit om nu de
schuimkap er maar op te doen het is er fris genoeg voor. De rit naar huis gaat
ook weer zonder noemenswaardig oponthoud en zo kom ik weer vlot thuis. Totaal
met deze fiets gereden 58.503 km is wat de teller aangeeft en het gemiddelde
staat toch nog op 31,6 km p/u en dat over de laatste 160 km. van vandaag.
20 januari 2014
Ik heb nog een broodje voor je van 200 km
Eindelijk weer even de benen strekken in de goede zin van
het woord, dus gewoon een stukje fietsen in de Quest. Het weer zit eigenlijk
niet helemaal mee, het regent heel licht in de kop van Noord-Holland en
aangezien ik nog altijd een “mooi weer” fietser ben is dat een beetje
bezwaarlijk om van huis te gaan. Maar toch, na enige aarzeling, ben ik om
gegaan. Bakkie koffie omkleden nogmaals op de buienradar kijken en dan toch de
fiets uit de garage gereden. Ik ga maar niet te ver van huis en voor alle zekerheid
kies ik een route die volgens de bewegende beelden van die zelfde buienradar
ongeveer droog zal blijven. Ik heb goed gegokt of de buienradar was voor
vandaag uiterst precies want het bleef overal droog. Via de Medemblikkkerweg ga
ik eerst maar naar Medemblik om zo het rondje via de rand van het IJsselmeer
rond te maken, dus straks naar Enkhuizen en vervolgens naar Hoorn. Als ik via
de vaste route door Medemblik ga en voor de ophaalbrug kom is het enigszins verrassend
dat alles is afgesloten en niet voor een paar dagen, het bord geeft duidelijk
aan dat er t/m 28 maart geen doorgang mogelijk is, dus Wim geen koffie op het
hoekje over de brug, wel als je eerst even om zou rijden. Ik ga dus ook even
rond en maak ook een foto vanaf de andere kant en net als ik de camera weer heb
opgeborgen passeert mij iemand op de fiets, een halve schuine blik omhoog en ik
zie kennis “Hoi Piet” meteen stopt deze meneer en schudden wij elkaar de hand
sinds, nou pakweg 15 jaar misschien nog wel langer. Even een kleine geheugens
opfrisser, ooit woonde Piet Goverse ook in Middenmeer en was o.a. voorzitter
van de fiets toer club toen nog “Toerclub Zuiderzee” en ik was toen secretaris
waardoor wij elkaar vaak ontmoeten. Eén voorval uit die periode wat ik nooit
vergeten zal was het volgende, samen reden we toen een toertocht in het zuiden
van het land, start in Roozendaal, via Brabant en af en toe door Belgie naar Abdij
Rolduc bij kerkrade in Limburg, daar overnachten en de volgende dag weer via
een andere route terug. Omdat het af en toe wat op en neer ging en Piet die dag
niet in zijn allerbeste doen was miste ik hem op een bepaald moment en toen ik
terug reed lag Piet om zijn rug in het gras, “Pé ik ben uitgeteld laat mij maar
liggen, ik heb nog wel een broodje voor je van 200 km” Achteraf hebben we er
wel om kunnen lachen maar op dat moment leek het even zorgelijk. Piet moest
verder voor een afspraak dus gingen we uit elkaar maar uitgepraat waren we nog
lang niet want er is en was nog heel veel om over te kletsen, mogelijk komt er
nog een keer een vervolg van onze ervaringen en niet alleen over de fiets. Ik
heb mijn rondje vervolgd naar Enkhuizen en heb overal de dijk aangehouden en
een laatste foto gemaakt van DE vuurtoren op de dijk bij het oma Mia bankje,
het blijft met dit weer een grijze sombere vertoning. Na Hoorn binnendoor over
de fietspaden en wegen naar Wognum enz. op naar huis in Middenmeer waar de
teller voor vandaag 82,6 km aangaf, die
ondanks de donkere “Blue Monday” weer een positief karakter had.
15 januari 2014
Geen kilometer gereden
Jammer, ik bleef thuis omdat er regen
werd aangegeven op de verschillende weerstations en andere media voorzieningen
en dan “moet” je toch bezig zijn. Eerst maar een bezoekje brengen aan mijn
zoon, vlakbij, maar door zijn onregelmatige diensten treffen we elkaar niet elk
moment. Het deed me goed gewoon even
langs gaan en de tijd hebben, eerlijk, een minder goede eigenschap van me, ik
meen altijd dat ik weer verder moet, een gejaagd leven wat echt niet nodig is.
We hebben een tijdje gezellig zitten kletsen onder het genot van het zoveelste
bakkie koffie met koek. Tegen de tijd dat hij zich om ging kleden voor zijn
werk ben ik weer opgestapt en thuis gekomen had ik een volgend klusje bedacht.
De auto begon onherkenbaar te worden door het vele vuil langs de polderwegen
dus de slang uitrollen en de borstel met water er overheen, hij is
opgeknapt. En als je dan toch met water
aan het kliederen bent moet ook de Quest er aan geloven, alleen de bovenkant ,
onderaan is het na 100 meter weer niet om aan te zien dus dat laat ik maar
achterwege. Ik bedenk dat er best een beetje “glimpaste” over beide voertuigen
kan en begin met de Quest, maar als ik de eerste streken over de gele body haal
komen ook de eerste regendruppels al dus naar binnen en daar het klusje vlug
afmaken. De auto moet maar wachten tot het droog is en dat zal vandaag niet
meer worden, maar wie weet misschien valt het straks toch nog mee. Ik neem,
nadat ik bij Gerard weg ben gereden, een omweg van pakweg 100 meter en stop bij
de visboer en trakteer mezelf op een gezinszak kibbeling, mensen wat is dat
lekker, vers gebakken in heldere olie, ik ben bijna exclusief uit eten bij mij
thuis. De volgende keer hoop ik weer over andere foto’s te beschikken want geel
is maar geel.Geen kilometer gereden
14 januari 2014
Gelijk hebben en krijgen zijn twee verschillende dingen
Het zat vandaag niet mee, niet alleen
het weer viel wat tegen ook onderweg ging het anders dan ik gewoonlijk ervaar.
Er moesten een paar uitnodigingen de deur uit en als je dan Purmerend als niet
te ver van huis in je geheugen hebt dan fiets je er even heen. Het is droog en
volgens de “geleerden” zal het ook droog blijven, maar ik heb weer ervaren dat
ze niet altijd gelijk hebben, later werd het regen. Alles gaat voorspoedig en
ik denk dat ik zo rond 11 uur wel in Purmerend zal zijn, helaas het ging fout
bij Wognum, een dubbele bocht in het fietspad bij het benzinestation neem ik
zoals ik dat al tientallen keren heb gedaan, iets afremmen en normaal
doorrijden, er loopt een mevrouw met een hond dus ik druk een keer kort op de
claxon, geen reactie dus druk ik nog een keer waarop de hond wel reageerde en
achter het baasje om naar de Quest schoot, knal het was raak. Ik stapte uit
onder het uiten van “Verdomme hou die hond korter aangelijnd” en dat was net
verkeerd in de ogen van mevrouw. Ik had eerder moeten claxonneren dan had ze
wel omgekeken, terwijl ze eerst al volmondig beweerde dat ze, als ze een claxon
hoorde naar de weg zou kijken omdat er dan een auto langs kwam. Ik kan hier nog
wel een half uur tekst neerschrijven van alle welles en nietes uitlatingen maar
het komt er op neer dat, als je gelijk hebt krijg je dat niet zomaar en dan
komt er nog bij dat tijdens onze woordenwisseling een mevrouw, die juist stond
te tanken, ook nog een duit in het bekende zakje deed met de volgende
opmerking, “Ik zag alles, je remde niet af en minderde geen vaart en jullie
denken dat je alles mag met die dingen” . Wel wonderlijk als je op afstand de
remlichten van een naderend voertuig kan zien, remlichten zitten bij mij
achterop en ze werkten toen en nu ook nog. Ik heb eerder het vermoeden dat deze
tankende-mevrouw wel eens achter een velomobiel heeft gereden en niet kon
passeren en daar nu nog steeds frustraties van heeft. Het begon ondertussen
lichtjes te motregenen en het leek mij het verstandigst om mijn pad maar te
vervolgen anders kom ik nooit meer weg dus door naar Purmerend. Onderweg zag ik
een enorm koppel ganzen die echt liepen te grazen, alle koppen naar beneden dus
stoppen en een foto maken maar voordat ik zo ver was liepen ze allemaal de andere
kant op en was het unieke van de foto weg. Bij zwager Co in Purmerend de
uitnodiging afgegeven en dan terug naar Tiny, die overigens niet thuis was, om
daar ook een zelfde brief achter te laten en dan meteen op naar huis, het is
ondertussen volop nat en ik besluit om maar meteen via de zelfde weg terug te
rijden en kom na 85 km weer thuis waarbij ik volgens de GPS nergens te hard heb
gereden, voor fietsen bestaat toch geen maximum snelheid, dat weten maar weinig
mensen. Net voor Middenmeer zie ik nog een bekende lopen, andere keren meestal met de fietsonderweg en nu liep Cock een rondje buiten het dorp.
13 januari 2014
Weer 105 km plezier
Het viel vandaag mee en tegen, het
klinkt wat vreemd maar toch is het wel zo. Ik ging van huis met de zonnebril op
want de zon was scherp en staat in dit jaargetijde erg laag, niks mis mee maar
nog maar amper 25 km van huis kon de bril weer terug in het doosje, het was
bewolkt geworden en ik hoop dat het droog blijft. Ik was op weg naar
Zuidoostbeemster even iets bij Tiny proberen te herstellen aan de telefoon. Ik
neem de standaard route als ik net Wognum voorbij ben merk ik dat de snelheid
steeds lager wordt, zou het toch de leeftijd zijn en niet alleen de zijwind die
het trappen wat zwaarder maakt. Even een tandje bijschakelen, het hielp niet
dan is er maar één mogelijkheid, er moet een band lek zijn. Stoppen en zittend
in de fiets was mijn eerste greep al raak, rechtsvoor stond zo goed als leeg,
uit de fiets een geschikt stukje opzoeken en even wisselen, de lekke band
repareer ik straks bij Tiny wel even dan zit ik binnen en op droog. Als ik de
band zal oppompen schrik ik wel even, de pomp geeft geen lucht, bij controle
zie ik dat de zuiger onderin de buis zit en dat er schroefdraad op de pomparm
zit, voorzichtig ga ik proberen of ik de “zaak” met voorzichtig draaien weer in
elkaar kan schroeven, gelukkig hij pakt en 1 minuut later geeft de pomp weer
lucht. Ik ben snel klaar en ga weer verder en als ik in de Zuidoost ben is het
koffiedrinken, omkleden en de band even plakken, ik vind een klein scherp
stukje steen wat rechtop in de band staat en peuter dat eruit, ziezo ik kan
weer veilig wisselen als het nodig is. Wat ik dacht te moeten herstellen was
met één druk op de knop geregeld en zo waren die zorgen gelijk verdwenen. Nadat
ik een broodje mee heb gegeten gaat Tiny zich omkleden om te gaan tennissen en
ik maak aanstalten om weer richting Middenmeer te gaan. Eerst weer de Oostdijk
op maar dan bedenk ik dat ik net zo goed via Middenbeemster en De Rijp kan gaan,
zo gezegd zo gedaan. Als ik in De Rijp ben moet ik tot het einde achter een trekker
blijven die nogal breeduit rijdt over de hoofdstraat en Later bij Heerhugowaard
komt de zon er weer bij. In Obdam ga ik nog even aan bij Tom en Gerda, het is
daar altijd gezellig, Naar huis is nog maar een peulenschil temeer omdat af en
toe de zon erbij is wat zeker prettig aan doet. Het was vandaag een rommelige
rit, maar iedereen is weer opgefrist en met 105 km was het ook nog een klein
beetje de moeite.
12 januari 2014
Super "Kale Takken Loop" in de Wieringermeer
Een dag als vandaag beleef je maar
eenmaal, er komt nooit meer een 12 januari 2014 maar ook mag je jezelf de vraag
stellen ,”Zal het ooit nog een dag in januari zo mooi zijn voor wat betreft het
weer”. Gisteravond lazen we in een plaatselijk krantje dat er vandaag een
wandeltocht in de Wieringermeer zou worden georganiseerd, de “Kale Takken Loop”,
nooit van gehoord maar de organisator die er achter zit geeft zonder meer al
veel vertrouwen, Ben Tops van de “Poldertoerinkar”. Dus vanmorgen rond 10.15
uur richting start voor de inschrijving, de voorinschrijving was gesloten, en
omdat het om 10 uur begint hoopten we dat er zo tegen half 11 al wat deelnemers
zouden zijn want om daar als eenling rond te lopen leek ons niks. Alles was
anders, bij aankomst was het parkeer terrein al ruim vol en stonden er al
tientallen auto’s in de berm geparkeerd onder aanwijzing van verkeersregelaars.
De eerste die mij aansprak, als verkeersregelaar, was Frans Smit, een heel
goeie bekende van de tijd dat ik deel heb uitgemaakt van de Raad van 11. Op
naar de inschrijving vervolgens weer de ene na de andere bekende voor mij, o.a.
Dick Kramer, Jan van Oers met Trees enz. enz. Je zou een reünie moeten
organiseren het werd een gezellige ontmoetingstocht. En dan lopen en niet
fietsen deze keer ongeveer 15 km zal het zijn geweest door het Sluitgatbos de
weg over naar de dijk langs het IJsselmeer, hele groepen wandelaars bovenop de
dijk, een prachtig gezicht, onderweg hier en daar een vraag invullen en
geregeld bekenden ontmoeten. De bestrijding van muskusratten werd toegelicht
door een paar vangers in overheidsdienst bij de haven van Oude Zeug en bij een
boerderij werd toelichting gegeven over houtpallets stoken als goedkope
energiebron. De volgende pleisterplaats met koffie, thee, of warme chocomel was
bij de familie Smit aan de Oosterkwelweg. En na de laatste etappe, waarbij we
een stuk samen opliepen met mensen die zelfs uit Abcoude waren gekomen, konden
we aan de erwtensoep en roggebrood met spek. Het was geweldig en als je dan in
de “wandelgangen” hoort dat er zo’n 500 deelnemers waren dan is de organisatie zeer
goed geweest met mogelijk een heel groot deel van de geslaagde tocht voor
rekening van het weer.
08 januari 2014
Niet naar Oudemirdum wel naar Oostzaan
Het was weer een keer raak, de
planning ging overboord en de rit vond een andere indeling. Gisteravond was ik
eigenlijk nog serieus van plan om vandaag naar Oudemirdum te gaan maar
vanmorgen leek de zin er een beetje af en waarom dan wel zou je zeggen.
Gisteren had ik nogal veel met stevige zijwind gereden en dat is niet mijn
liefste windrichting, het trapt naar verhouding net ietsje zwaarder als
wenselijk is en als ik naar Friesland ga heb ik met de aangegeven windrichting
zowel heen als terug de Afsluitdijk weer de wind dwars op de Quest, dus niet
doen. Dat geeft dan weer een ander “probleem” want waar zal ik dan nu even heen
karren. Ik weet het, Tiny heeft vandaag “oppasdag” in Oostzaan dus net zo’n
ritje voor vandaag. Ik ga na mijn boodschappen rondje meteen aan de bak,
omkleden, koffiedrinken en alle spullen bij elkaar zoeken. Er staat een stevige
wind maar daar waar ik hem recht van voren heb rijdt het gewoon lekker en na zo’n
anderhalf uur sta ik in Oostzaan. Patricia werkt vandaag thuis en Tiny is bezig
met alles wat voorhanden is en heeft zelfs nog koffie voor mij ondanks dat het
al 12 uur is. Even later komen de jongens alle drie enthousiast uit school en
samen wordt de lunch gebruikt. Ondertussen komt een collega van Patricia en
samen trekken ze zich terug voor hun werk, samen met Tiny ruim ik de tafel af
en maak me weer klaar voor vertrek. Op naar Middenmeer uiteraard via een
grotendeels andere weg als heen, nu via het Twiske. De brug die ik dan passeer blijft
een merkwaardig bouwwerk, omhoog, omlaag naar rechts en naar links, alles is
erin verwerkt. Het blijft een mooi natuurgebied “ ’t Twiske”, zonder meer. Als
ik een groter gedeelte zonder bomen enz. oversteek zie ik dat de mollen ook
overuren hebben gemaakt ’t stikt van de verse molshopen, er wordt dan wel
gezegd dat het voorjaar eraan zit te komen, inderdaad nog een paar maandjes
wachten. Ook het fietspad langs de spoorbaan naar Purmerend is opnieuw
geasfalteerd, een hele verbetering nu geen springschansjes meer onderweg. Als
ik eenmaal op de Oostdijk fiets vliegt
het er weer over en op een bepaald moment wilde ik nog naar de andere kant van
het kanaal bij Hobrede maar gelukkig bedacht ik dit te laat en moest toen
rechtdoor. Aan de andere kant werd hard gewerkt aan het maaien en opruimen van
de oude rietschoot waarbij allerlei grote trekkers met werktuigen op de weg reden
zodat er weinig ruimte overbleef voor fietsers enz. Het gaat allemaal als de
bekende trein en na 111 km sta ik weer thuis, weer een ontspannen ritje door
het Noord-Hollandse landschap.