24 augustus 2006

Wat een "racebaan"



Meende ik dinsdag nog dat ik niet aan fietsen toe zou komen woensdagmiddag was er weer alle gelegenheid. Eerst eten en daarna omkleden, de "camelbak" vullen met water en voor me zelf bedenken welke kant ik op zal gaan, naar Oudemirdum is me net te ver voor een middagtripje maar ik zou wel even de Afsluitdijk heen en terug kunnen doen. Als ik dan aan de andere kant een klein rondje maak is het net 100 km, leuk voor vanmiddag.
Zo gezegd zo gedaan, van start met de wind schuin achter, er stonden aardige golfjes op het IJselmeer en terug zie ik het vanzelf was mijn idee. De heenweg liep geweldig, aan het eind van de dijk bij het veerooster voor het vasteland stond het gemiddelde op 41 km p/u, iets wat ik nog nooit eerder had gepresteerd. Nu een klein rondje maken en daarna even wat eten op de parkeerplaats bij het Wad. Onderweg kwam ik een moeder tegen met haar zoontje van naar schatting een jaar of 8 a 9, samen hadden ze ook de hele dijk gefietst. Bij het passeren keek het ventje verschrikt op en vergat een moment te trappen en slingerde rakelings langs moeders voorwiel. Dit deed me denken aan de uitspraak van een zwager van mij, toen ik hem een aantal jaren geleden vertelde dat ik een heel gezin was tegen gekomen op de Afsluitdijk vader, moeder en 2 kinderen naar schatting tussen de 6 en 9 jaar, was zijn antwoord, "Dat is de zuiverste vorm van kindermishandeling, wie laat ze nu over zo'n stomme dijk fietsen"
De terugweg ging ook zonder meer zeer voorspoedig, hoewel ik me begon af te vragen hoe gevaarlijk de Quest in het verkeer is. Wat was het geval, het volgende als "gele banaan" val je op, gelukkig dan zien ze me niet over het hoofd, maar als je dan onderweg tegen de wind in over de Afsluitdijk "zoeft" en je bent gesignaleerd door een automobilist gaf dat in dit geval weer aanleiding om te filmen en de man of vrouw ging zelfs een tijdje naast me rijden. Dit lijkt leuk maar als je met de Quest zo tegen de 44 km rijdt en de "cineast" gaat ook met die snelheid rijden terwijl het overige verkeer voort raast met snelheden van minimaal 120 km, meestal harder, dan vind ik dat erg griezelig. Door de verschillende plaatsen waar wat minder snel kan worden gereden zoals bochten, dorpen en oversteekplaatsen ging het gemiddelde heel snel naar beneden maar nog nooit eerder kwam ik na 100 km thuis met een gemiddelde snelheid van 39,8 km en daarbij het gevoel alsof je even een ommetje had gemaakt over een prachtige "racebaan"

Geen opmerkingen: