30 juni 2011

Test op ketting lengte






Een drukke dag vandaag, eerst de “rechterveerpoot” demonteren en schoonmaken, in dit geval te veel olie, daarna weer alles in elkaar zetten en constateren dat hij nu in orde is. Vervolgens even iets wegbrengen naar de vuilstort met het karretje en daarna koffie en alvast naar de “testbaan” ( de oprit over het kanaal richting Agriport) om de versnellingen te controleren voor als we straks in de Vogezen terecht komen. Op advies van Kees zou ik de kleinste versnelling maar eens moeten proberen, dat wordt voor het eerst dat het tandwiel voor op een andere schijf komt sinds de aanschaf, de 57 tanden voor zijn af en toe zelfs wat aan de kleine kant. Het werkte wel, onder toeziend oog van Jan Geel, die onderweg was naar mij, schakelde ik voor het kleinste en achter het grootste tandwiel, alles leek normaal dus was mijn oordeel, test geslaagd. Vanaf dat punt meteen maar door naar Kees in Heerhugowaard en via de Oudelanderweg zijn we die kant opgegaan. Onderweg belde Kees al, hij kon zo mee als we aan zouden komen fietsen. Inderdaad we waren nog niet helemaal voor de deur en daar was hij al, met z’n drieën richting De Woude waar we bij Wim eerst koffie hebben gedronken en na wat kletsen werd er besloten om naar een “echte” testbaan te gaan om de zaak serieus te proberen op juiste afstelling en kettinglengte. Aan de andere kant van het Noordzeekanaal op de voormalige vuilnisbelt lopen een aantal leuk slingertjes omhoog dus daar op af. Het leek allemaal goed te gaan maar toen bedacht ik dat op de allerkleinste ook wel iets mogelijk zou zijn, nou mooi niet, alles ratelde over de tandwielen heen en zo bleek dat de ketting zoals bij zo velen niet de juiste lengte had. Het ongeluk wilde ook nog dat de ketting er naast kwam te liggen en dan krijg je paar “smerige takken” maar met wat advies links en rechts kwam het toch weer goed. Het is mij nu wel duidelijk dat de ketting dient te worden ingekort wil ik met de mannen mee omhoog kunnen. Na beëindiging van deze test zijn we weer richting het noorden gegaan, Wim moest nog even iets op de post doen voor Velomobiel en via het postkantoor van Akersloot zijn we naar het pontje gereden waar Wim rechtsaf ging naar De Woude en wij linksom richting Heerhugowaard. Vlak voor “De Waard” zijn Jan en ik links onder de snelweg doorgegaan en is Kees rechtuit gegaan naar huis terwijl wij nog een ietsje verder moesten en zo kwam ik thuis na 136 km en een heleboel wijzer over de kettinglengte.

1 opmerking:

Cees zei

Dag Pe, zelf heb ik van die wegwerphandschoenen mee. Het zal niet de laatste keer worden dat de ketting er naast vliegt. Rondje Ierland was het regelmatig raak. ook al ligt hij er perfect omheen, missc Mvg cees