04 december 2018

Bij mezelf om een bakkie



Het kan verkeren, bij mezelf om een bakkie, hoe zit dat in elkaar zou je zeggen, het kwam zo. Gisteren had ik op Facebook een paar foto’s geplaatst en daar kwam een reactie op van Johan van Dijk, één van de zonen van Albert van Dijk, mijn vriend van langs de weg. Johan gaf aan dat als ik weer een stukje ging fietsen dan kon ik de steenzetters weer ontmoeten die momenteel een klus hebben bij Den Oever, Johan z’n geboorteplaats. Mijn planning voor vandaag was even naar Tiny in de Zuidoostbeemster en verder niet te veel flauwekul. Aangezien de berichten voor de rest van de week niet erg best zijn leek het me verstandig om dan eerst even naar Den Oever te fietsen en terug thuis even een bakkie doen en daarna door naar de “Zuidoost” zo gezegd zo gedaan. Net voordat ik zou vertrekken nog even op de buienradar kijken en zien dat er binnen de kortste keren een flinke hagelbui hier over zou komen, ik zag inderdaad een enorme zwarte wolk die niet veel goeds voorspelde maar alles ging hierlangs, geen spatje gehad onderweg naar Den Oever.

Eerst een rondje gereden over het haventerrein, niks te zien, terwijl Johan had aangegeven, we zijn bezig in het begin bij de opgang naar de haven vlakbij de grote “zwerfkei”. Weer linksom omhoog en toen zag ik de bus staan en gelijk kwamen ze aanlopen met een opzichter. Johan liep meteen mee om even een stukje te zetten terwijl zijn zwager Nollie zei: “Nee ga jij maar alleen, als echte Noordhollander, in ben een Kampenaar dus jij moet alleen op de foto in je geboorte dorp”. Hierna weer terug naar Middenmeer, een bakkie doen en dan door naar de Zuidoost.
Het was nog steeds droog hoewel de lucht af en toe angstige beelden tevoorschijn toverde. Ik heb nergens een spatje gehad het was prachtig weer. Op de Oostdijk kwam ik de tweede bekende tegen, de eerste was in Berkhout, broer Ben liet het hondje van Lida uit en ondertussen nam hij brood mee bij de “broodkraam” op het hoekje,
de tweede bekende was Jack Dekker, nu in z’n eentje op weg naar de Streek waar zijn vrouw oppasdag had en samen gaan ze vanavond weer op huis aan, dan met de auto. Bij Tiny is het net als altijd gezellig, kletsen, een broodje en dan weer op huis aan.

De molen ( De Nachtegaal) in de Beemster staat er mooi bij in de volle zon en later bij de “Lagehoek” zijn de meerkoeten volop aanwezig.
Thuis heb ik de fiets even aan de buitenkant afgelapt, hij zat onder de "prutspetters" van passerende auto’s en ziet er na de 116 km van vandaag weer uit als nieuw en zo fietst het ook, geruisloos zoeft hij er over.

Geen opmerkingen: