07 augustus 2007

Rondje Wieringermeerpolder 58,6 km




Het is een rommelige dag vandaag, eerst de caravan weggebracht en daarna weer een vervolg gemaakt met het buiten schilderwerk van de woning, eerst schoonmaken en daarna schuren enz. maar het was al ruim 11 uur voor ik kon beginnen en na een half uur kwam er een overbuurman even een praatje maken wat uitliep tot na 12 uur. Nog even ben ik bezig geweest en vervolgens eerst maar eten. Toen ik weer verder ging stond de zon er volop bij en was het me net even te warm, dus inpakken en wegwezen, morgen of vanavond maar weer verder.
Om wat anders te doen pak ik dan als eerste de Quest van stal en maak dan een willekeurig rondje.
Vanmiddag dus van start richting Alkmaarseweg, onderweg bedacht ik dat ik wel eens een heel rondje polder zou kunnen maken, geen idee hoelang dat zou zijn, maar wel allemaal rechte wegen zonder al te veel obstakels. Aan het einde van de Alkmaarseweg linksaf en langs de dijk over de Koggerandweg naar Medemblik, een paar honderd meter buitendijks en op de afslag bij Medemblik weer de polder in en meteen rechtsaf richting gemaal Lely aan de Zuiderdijkweg die dan is te volgen tot aan de noordkant van de polder bij het fietstunneltje onder de A7 door, één rechte weg schuin tegenwind maar zo’n kilometer of 18 vol gas zonder zijwegen of wat voor oponthoud ook, heerlijk. Na onder de A7 door te zijn gegaan ging het weer voor de wind over de Wieringerrandweg die later bij De Haukes overgaat in de Amstelmeerweg. Aan het einde van deze weg werd het vervolg bepaald door de Waardweg. Het rondje schiet dan al aardig op, als ik het goed heb kom je op zo’n rondje zo’n keer of 8 over een kruising en moet je uiteraard flink afremmen en uitkijken maar verder is het overal heerlijk door karren. Bij de oversteek van de Schagerweg passeer je de sluis die vanaf het z.g. oudeland toegang geeft tot de Wieringermeerpolder en waar ik nog nooit bij stil heb gestaan is het hoogte verschil m.b.t. bootjes die daar passeren. Nu wilde het toeval dat alles net in beweging kwam met enkele vaartuigen van en naar de polder. Ik zag de bootjes in de sluis liggen op bijna gelijke hoogte met de weg en even later begon het water te zakken en konden ze verder varen. Ik vroeg aan de sluiswachter hoeveel hoogte verschil er hier moest worden overwonnen, precies 5 meter vertelde de man, ik woon al meer dan 45 jaar in de polder maar had dit nog nooit bekeken en al helemaal nooit stil gestaan bij dit enorme hoogte verschil in de vaarroute. Het laatste stukje van het rondje polder gaat over de Groetweg met aan het einde weer de Alkmaarseweg. Het is nu weer linksaf naar Middenmeer een afstand tot aan mijn huis van 6,4 km, dat heb ik dus twee keer afgelegd, heen en terug, als ik dat aftrek van het totaal van 71,4 km dan wil dat zeggen dat een rondje Wieringermeerpolder 58,6 km is die ik heb rond gereden met een gemiddelde snelheid van 37,6 km p/u, en ergens is er een maximum snelheid geweest van 49,5 km. De totaalstand is op dit moment 17.529 km.

Geen opmerkingen: