03 augustus 2007

Toeristische snelheidsbelangstelling


“Hoe hard gaat het nou eigenlijk als je met zo’n ‘ding’ fietst”, die vraag kreeg ik laatst, bij een verplichte stop voor de ophaalbrug in Medemblik. “Ach dat hangt af van de ruimte die ik krijg onderweg”, er stonden op dat moment zo’n man of 15 om me heen, “maar als ik de ruimte heb gaat het wel snel af en toe”. En zo zit je zomaar tussen een groep belangstellenden die de tijd van wachten trachten te doden door wat oninteressante vragen te stellen. Het werd maar een heel kort ritje via de nieuwe route vanuit Middenmeer, nou ja nieuw, het wordt alweer een beetje gewoon en ik kan de eerste bocht vanaf de Flevoweg richting kassenbouw al met “volle” snelheid nemen, zo rond de 40 km is totaal geen probleem, dan twee keer een bocht naar rechts vraagt meer oplettendheid en ook vervolgens linksaf de Medemblikkersluisweg op is een linke draai maar uit ervaring weet ik dat je in alle bochten voorzichtig moet zijn, soms komt er iemand de hoek om die mij niet had verwacht maar even zovele keren heb ik al ervaren dat er automobilisten zijn die niet schuwen krap door de binnenbocht te gaan als er toch “niets” aan komt en dan links door de bocht gaan i.p.v. gewoon rechts rijden. Bij de doortocht in Medemblik ging de brug open en daar sta je dan binnen de kortste keren tussen opdringerige toeristen, nadat de brug weer vlak was kon ik weer door, langs de dijk richting Wervershoof. Hélaas was mijn jongste broer niet thuis en ben ik via de Zijdwerk, de weg van Wervershoof naar Zwaagdijk, weer richting huis gegaan. Deze rit werd doordat ik vanmiddag nog bezoek zou krijgen dus erg kort maar leverde wel weer de nodige discussies op over snelheid enz. Hierbij denk ik ook nog aan de passage over de dijk in Volendam van een ruime week geleden, dat ging stapvoets en geregeld claxonneren en bellen en dan vanaf een terras ook nog de opmerking naar je hoofd krijgen van “Kijk er staat op de gele klomp I love snelheid”.

Geen opmerkingen: