04 december 2007

Rondje van 90 km


Als de storm is gaan liggen kan het weer op een veilige manier. Gistermiddag ben ik ook nog even van start gegaan maar het is toen bij een klein rondje van een kilometer of 15 gebleven. Eerst dacht ik dat het wel mee zou vallen, maar dan had ik een route moeten kiezen recht tegen wind en later weer dezelfde weg terug maar het pad dat ik had genomen was dwars op de wind en dan neem je als het niet nodig is onnodige risico’s, dus zo snel mogelijk weer in de garage geparkeerd. Vandaag was het weer een heel stuk veiliger langs de weg, geen wind, helaas geen zon, maar prima fietsweer. Tegen half 12 had ik me omgekleed en de fiets naar buiten gereden, de banden waren nog voldoende op spanning, de telefoon, fototoestel, GPS, water enz. alles is aan “boord”, waar zal ik heen gaan ? Het lag eigenlijk al meteen voor de hand dat het richting Zuidoostbeemster zou worden, vanmorgen werd er nog ten overvloede gemeld dat ze afwezig zou zijn i.v.m. een verjaardag, nou dan weet ik wel hoe laat ze ongeveer weer thuis kan zijn en dan zie en spreek ik haar wel als ik daar, zo tussen half 1 en 1 uur, zal zijn. Mijn redenering was juist, kwart voor 1 ben ik gestopt bij mijn vriendin, en hebben we weer gezellig bij kunnen praten over onze wederzijdse ervaringen. We beseffen allebei dat een mens alleen niet tot de gelukkigste kan behoren, wij hebben echt geluk gehad dat we elkaar hebben ontmoet. Maar goed weer verder over de fiets en de route, tegen 2 uur ben ik weer op huis aan gegaan, niet via de kortste route, dan ben je weer zo snel thuis . Even een stukje om en helaas kom je dan weer diverse ergernissen tegen, tot 3 keer toe op nog geen 2 km auto’s geparkeerd op het fietspad, niet een beetje maar zo dat je in de remmen moet en door de berm om er langs te komen. En dan in De Rijp, een auto die net voor mij stopt, de laadklep laat zakken en begint met laden en lossen, rustig afwachten en de zaak afkijken, niet opwinden maar proberen begrip op te brengen voor iedereen die werkt en zulke situaties voor lief nemen. Ik heb toch eigenlijk alle tijd van de wereld, toen ik dat langzaam tot me door liet dringen zat ik toch wel lekker in mijn fiets en kon er eigenlijk nog wel om lachen ook toen er andere mensen waren die dit alles helemaal niet konden waarderen en dat ook luidkeels kenbaar maakten aan de chauffeur en bijrijder. Na zo’n kleine 10 minuten kon ik mijn weg weer vervolgen en zag dat de maximum snelheid al boven de 50 km was geweest dus nou niet verder opjagen maar rustig rondjes trappen over de dijken van de polders die me na een kleine 40 km na De Rijp weer naar huis hebben gevoerd. Met dit ritje van vandaag en gisteren is de totaalteller blijven steken op 21.859 km en was het gemiddelde 36,6 km, niet gek vind ik voor zo’n december middag.

Geen opmerkingen: