08 april 2010

Al is een Quest ook nog zo snel een Yup die achterhaald hem wel




Bij vertrek was het nog fris maar in de loop van de ochtend werd het steeds mooier, zelfs rond half 12 een totaal wolkenvrije lucht en dan is het geweldig om een rondje door Gods vrije natuur te kunnen afleggen. Als eerste had ik mij voorgenomen om een paar “schijfjes” weg te brengen naar Zwaagdijk met nog een beetje lectuur voor de vrije momenten. Aangekomen op mijn adres was alleen zwager Gerrit aanwezig maar die gaat net zo gemakkelijk met de koffiepot om als zijn vrouw Marian, dus dat was geen bezwaar en de koffie smaakte goed. Na wat kletsen enz. heb ik mijn weg weer vervolgd, eerst alles rechtuit naar het einde van mijn geboortedorp en dan ben je wel bijna 10 km onderweg, maar goed gewoon de weg vervolgen dus via het Keern naar de Bobeldijk en hierbij nog flink afgesneden door een yup die het maar hinderlijk vond zo’n “banaan” op de weg waardoor hij niet kon passeren en tot slot zijn gram probeerde te halen door mij af te snijden en flink op zijn rem te trappen. Op een bepaald moment kwam ik naast hem te staan en omdat mijnheer zijn raampje open draaide kon ik hem verstaan en begreep dat hij haast had, toen ik hem vroeg: “Maar meneer, waarom trapte u dan op de rem, dan bent u nog langer onderweg” Hierop noemde hij een naam, “Klootzak” ik keek nog om maar zag verder niemand die bij die uitlating zou kunnen passen, daarna reed deze vreemde verkeersdeelnemer met slippende banden verder richting A7. Ik kon mijn pad verder rustig vervolgen via Grosthuizen aan het einde linksaf en verderop langs het dijkje richting Beets. Daar de brug over en via de Vrouwenweg naar Schermerhorn dan langs de 3 molens tot vlak voor Alkmaar. Omdat het zo lekker ging ben ik naar Broek op Langedijk gereden en heb daar het Geestmerambacht doorkruist met pauze voor een “bananenstop”, je moet ook rusten zegt men altijd, het schiet er bij mij meestal bij in, maar nu heb ik een keer volgens de regels geleefd. Heerlijk zittend in de zon een banaan op peuzelen en een paar foto’s maken, wat is de natuur toch mooi. Toen alles weer op orde was en ik het Geestmerambacht verlaten had reed ik langs het Noordhollandskanaal richting Schoorldam, oversteken en door naar Krabbendam, aan het einde over het kanaal om aan de meest auto vrije kant langs de Groote Sloot te fietsen naar Burgerbrug, St.Maartensbrug en Schagerbrug. (Bij het passeren van de boerderij waar “De Muis” haar thuishaven heeft zag ik een 2wielige ligfiets staan, verder waren er weinig levenstekens te zien.) Dan volgt nog één rechte weg naar Middenmeer waar ik na 113 km weer veilig ben binnengerold, onderweg op een stukje Westfrieseomringdijk ben ik nog even gestopt bij een meneer met een racefiets die een lekke band had, met een beetje lucht kon ik hem nog een ietsje een helpende hand bieden zodat hij zijn weg richting Schagen en uiteindelijk Hoorn weer kon vervolgen.

Geen opmerkingen: