16 mei 2012

Min of meer rondje Noordholland







Het is goed te merken dat de conditie weer redelijk terug komt als ik weer een aantal dagen achter elkaar een rondje fiets. Vandaag had ik de mogelijkheid uit twee ritten, de eerste zou een retourtje Oostzaan kunnen worden en de tweede zou een retourtje Zuidoostbeemster kunnen zijn, het werd de tweede. Als ik via de “Zuidoost” zou gaan kon ik bij Tiny het gras even maaien want morgen is het een verkapte zondag dus dan houd ik me soms rustig. Op de heenreis passeerde ik in Berkhout nog een karretje met een viervoeter ervoor, gewoon leuk meer niet, wel jammer dat je, al zo ver in de maand mei, nog zo ingepakt moet zijn om warm te blijven op de “bok”. Omdat er afgelopen week een speciaal “monument” was onthuld aan de Volgerweg ben ik daar even heen gereden om het kunstwerk te vereeuwigen, gemaakt door buurtbewoners en kinderen van de Volgerweg i.v.m. het 400 jarig bestaan van de Beemster, werkelijk een prachtig kunstwerk, een ingelegd mozaïek voorstellende “Zwaansvliet” een deel van de polder dat bekend stond door een boerderij die deze naam had. Aangekomen op het adres was het even iets droogs aantrekken en dan de motormaaier starten en de grasmat te lijf gaan wat met een goed half uur weer “gepiept” is. Vervolgens een broodje naar binnen werken en weer omkleden en op pad. Het is me te vroeg om weer rechtstreeks naar huis te rijden dus even een route in mijn hoofd plannen, door Purmerend richting Ilpendam, daar linksaf via Overleek naar Broek in Waterland. Tussen Overleek en Broek in Waterland moest ik nog even flink het tempo opvoeren omdat er een grote “Duitse herder” wat te veel belangstelling toonde voor mij en mijn fiets, gelukkig kon ik hem afsnijden toen ik rechtsaf het smalle fietsbruggetje over moest en hij moest kiezen voor zijn eigen veiligheid. Na Broek in Waterland linksaf richting Monnickendam waar ik onder de weg door ben gegaan om vervolgens langs de dijk naar Katwoude te gaan en zo door naar Volendam. Toen ik bijna aan het einde van “De Dijk” was moest ik uit de fiets en in de kant omdat er in die laatste knik net 4 autobussen aan kwamen die de hele weg nodig hadden om de bocht te maken en dan is het echt raak, ik was meteen foto object en ben met diverse Aziaten op de foto gegaan, men bleef vragen of ze samen met mij op de foto mochten, uiteraard samen met de Quest want dat zie je niet alle dagen en zeker niet in die landen waar men de westerse wereld nog vaak door de lens leert kennen. Na Volendam weer verder langs de dijk om via Edam en Etersheim richting Scharwoude te gaan, daar linksaf naar Berkhout en Bobeldijk en dan nog een klein stukje door de polder om weer thuis aan te komen na 115 km een prachtige dag met veel wind en een mooie lucht met wolken.

Geen opmerkingen: