06 januari 2014

Ronde van de Wieringermeer









Hoe groot of klein is een rondje Wieringermeer, ik weet het weer omdat ik net even dit rondje heb gereden, 58 km is precies de ronde en dan heen en terug de Alkmaarseweg erbij wordt vandaag  net 72 km. Toen ik vanmorgen uit bed kwam regende het volop en had ik me al voorgenomen dat het vandaag niet zou lukken maar niets is veranderlijker als het weer zegt men weleens en dat bleek vandaag ook maar weer eens. Eerst in huis wat klussen en vervolgens een paar boodschappen doen waarna ik de kriebels begon te krijgen en zo stond ik tegen 11 uur met de Quest “aan de hand” op het pad om toch weer te gaan. Ik had niet zo veel vertrouwen in het weer dus een beetje bij huis blijven,  wat is dan gemakkelijker als een rondje om Middenmeer te maken maar dan echt langs de buitenkant. Ik was nooit meer als zo’n kilometer of 10 a 15 van huis. Van start over de Alkmaarseweg  naar de rand van de polder en linksaf via de Koggerandweg richting Medemblik, de wind schuin achter en lekker door kunnen karren, langs Medemblik op naar de Zuiderdijkweg die verderop Nooderdijkweg is gedoopt. Het zoeft erover hoewel de lucht nog zwaar bewolkt is maar hier en daar zie ik toch iets verbetering, het wordt straks nog zonnig denk ik. Bij de bocht in de dijk dacht ik weer aan Albert van Dijk “de veteraan” uit Kampen met een unieke overlevingsdrang, die ik hier voor het laatst heb gesproken. Via de mail hebben we af en toe nog wel contact en we gaan er allebei vanuit dat we elkaar zeker weer een keer gaan ontmoeten. Bij het monumentje even stoppen voor een paar foto’s en weer verder, het is ondertussen bijna zonnig weer en even later is het werkelijkheid, de zon schijnt. Aan het eind van deze weg ga ik onder de A7 door via het fietstunneltje en vervolg mijn weg weer via de Wieringerrandweg die doorloopt en overgaat in de Amstelmeerweg langs het Amstelmeer tot aan de Waardweg dan linksaf en na twee kruisingen n.l. de Nieuwesluizerweg en de Schagerweg is het nog even naar de Alkmaarseweg om weer linksaf naar Middenmeer te rijden, een heerlijk kort rondje vlak bij huis wat ondanks de later vrij harde wind toch nog met een redelijk gemiddelde ging voor een opa.

Geen opmerkingen: