07 januari 2014

Thuis voor de regen












En zo is het weer 7 januari, de eerste week van het nieuwe jaar zit er bijna weer op, nog 51 weken dan hebben we weer Nieuwjaar. Gelukkig gaat het allemaal niet zo snel anders zouden we wel erg snel oud worden en dan gaan de krachten en alles wat erbij hoort nog sneller berg afwaarts, ik moet er niet aandenken. Het is droog dus niet te lang afwachten en gaan, het gewassen “beddengoed” hangt aan de lijn en dat zie ik vanmiddag wel weer als ik thuis kom. Het lijkt me wel leuk om even langs de “Zuidoost” te gaan, even iets afgeven en dan weer verder. Er staat een behoorlijke wind en als die van opzij tegen de Quest blaast is niet helemaal prettig, er moet geregeld bijgestuurd worden om rechtdoor te gaan maar het gaat allemaal naar wens en door weer eens een andere route te nemen zie je toch ook weer andere dingen langs de weg. Door Grosthuizen en dan aan het einde de Slimdijk op en daarna over de brug naar rechts de Beemster in. Een windmolen voor de waterbeheersing draait op volle toeren en als ik het slootje erachter bekijk doet hij goed werk, het is bijna leeg. Even verder ga ik van de omringdijk af de polder in en rijd op de Nekkerweg, al heel snel zie ik het “kunstwerk”, een afgezaagde boomstronk die als paddenstoel door het leven gaat maar door menigeen is er materiaal gedumpt om het een levensecht aanzien te geven. Het eerst volgende verkeersobject is een tunneltje, smal maar wel de veilige oplossing om aan de andere kant van de voorrangsweg, de N244 te komen. Bijna aan het eind passeer ik de “Beemster Resort” waar een ieder die er behoefte aan heeft, zich kan laten “restaureren” op lichamelijk en geestelijk gebied zal ik maar zeggen en dat in een vroegere bunker. Ik ga door tot aan het Noord-Hollands kanaal maar passeer eerst nog de statige poort die toegang geeft tot, ja tot wat, Zwaans Vliet staat er op vermeld maar er is niet meer wat op een statig landgoed wijst. De poort is weer herbouwd naar het voorbeeld wat ergens rond 1910 zijn eerste vorm had gekregen op deze plaats. Over het ontstaan van de Beemster staat heel veel geschreven op internet voor de liefhebbers, zeker interessant. Toen ik bij de oversteek van de Purmerenderweg voor het stoplicht stond hoorde ik iemand roepen “Hoi Pé” achterom kijken zag ik dat het buurman Ber was die de brug over ging naar “’t Stadje” zoals de Beemsterlingen Purmerend vaak noemen. Ter plaatse de spullen op het aanrecht plaatsen, even een appeltje doen voor de “dorst” omkleden in een droge uitrusting en weer verder, Tiny was niet aanwezig. Vanaf de Oostdijk rechtsaf naar Kwadijk waar aan het onderhoud van de waterwegen hard wordt gewerkt en dan door naar Edam en vervolgens Volendam. Ik ging er vanuit dat er geen toeristen zouden zijn op een enkeling na. Maar als je dan één twee drie wordt geroepen op z’n Frans “Meneer mag ik een foto maken” door een dame die half uit het raam van een auto hangt en langs komt rijden met het zelfde gangetje. Dan denk ik er zijn nog steeds toeristen die alles fotograferen in en bij Volendam. Langs de dijk van het IJsselmeer ga ik op huis aan en het enige wat mij nog opvalt bij het plaatsje Scharadam zijn de grote groepen watervogels die bijna allemaal de kop onder de veren hebben gestoken. Omdat de lucht toch al aardig begint te betrekken schakel ik een tandje bij,  ( da’s toch netjes uitgedrukt) en ga echt vol gas richting Middenmeer waar ik weer binnen rol met 110 km op de teller en de was droog kan binnenhalen.

Geen opmerkingen: