12 september 2016

Het blijft ontspannen fietsen.








De boodschappen zijn gedaan en ik ben er eigenlijk wel klaar voor, een stukje fietsen om zo te zeggen. Rondje om lijkt me te warm voor vandaag, hoewel langs het water de temperatuur meestal een paar graden lager is maar ik besluit toch maar te kiezen voor een rondje dichter bij huis.  Als ik de eerste koffie heb gehad stap ik naar buiten en zie als eerste de vlinder die mij controleren zal op mijn “misstappen”, het zal wel wat meevallen maar eerst maar even een foto en dan het beestje opnemen en zorgen dat ik er niet met de Quest overheen zal rijden. Het is overal rustig en de vakantiedrukte is echt over en zo slinger ik richting Alkmaar en ga langs de Westdijk richting  Oost en West-Graftdijk naar Purmerend dan door Overleek  en Broek in Waterland op naar Zuiderwoude, het gaat allemaal als de “gesmeerde bliksem” en als ik op de dijk uitkom lijkt me richting Marken ook nog wel te doen voor een heen en weertje naar “Het Paard”. Daar staan heel wat fietsen en zitten de berijders languit onderuit langs het water, een stel mannen met racefiets en e-bike staan vol bewondering bij de Quest en in wat gebroken Engels van de jongste en vertaling in het Spaans naar zijn maat komt er toch een heel gesprek opgang, ze komen uit Malaga,het eind van het verhaal is, mogen we op de foto met deze fiets en wil je ook met ons toestel een foto maken en zo is de Quest weer internationaal in de belangstelling. Ik vervolg mijn rondje en wordt op de dijk tussen Volendam en Edam achterna gezeten door een wielrenner . De snelheid moet flink omhoog zelfs naar de 52 om hem los te krijgen maar eindelijk heb ik m’n “zin” en rijd ik weer alleen. Na het sluisje is hij me voor omdat ik om moet rijden via de ophaalbrug en zo zit ik later weer in de achtervolging, een leuk spelletje. Via Scharwoude neem ik richting Berkhout om de schooljeugd te ontlopen vanaf Hoorn. Als ik net ben afgeslagen komt me een sportieve fietser tegemoet, we zien allebei een glimp van herkenning dus afremmen en even kletsen, neef Piet Otsen uit Purmerend is ook op pad en na een korte praatje vervolgen we onze weg weer en hopen elkaar t.z.t. weer te ontmoeten. Het ritje van deze warme dag was precies 150 km en dat had ik niet willen missen, het is zo heerlijk ontspannen toeren in een Quest.

Geen opmerkingen: