15 mei 2019

Van alles en nog wat onderweg



Daar gaan we weer, kort deze keer omdat ik zo aan het eten moet beginnen, aardappelen schillen enz. enz. het was weer geweldige dag, wat kan de zon toch een hoop mensen blij maken, mij tenminste wel. Ik weet dat Tiny vandaag in Oostzaan is dus even heen en weer die kant op kan helemaal geen kwaad.
Ik ga achter Wognum om naar Bobeldijk via de Zuidermolendijkweg, de naam is bijna net zo lang als de weg zelf. Ik zie op de hoek van de Slagterlaan dat Ben en Lyda ook weer thuis zijn, z’n auto is tenminste van het pad af dus het zal wel. Via Purmerend en Purmerland kom ik met een klein stukje van “Het Twiske” in Oostzaan waar Tiny meteen koffie heeft ingeschonken. Wat bijkletsen en later samen met Thomas een broodje naar binnen werken waarna ik weer richting huis ga.

Ik neem de afslag om naar de “Zaanse Schans” te gaan waar het behoorlijk druk is, het eerste wat mij opvalt is de accordeonist op het dijkje voor de molens, ’t geeft mij een beetje de indruk van een bedelaar in het toeristen domein.

Met wat omwegen kom ik langs Oost en West-Graftdijk  en als laatste moet ik ook een beetje om omdat er wordt gewerkt langs mijn geplande route.
Bij Alkmaar is een ijzerhandel die een kleine kopie heeft gemaakt van de Eiffeltoren, toch een mooi stukje nijverheid langs de weg.
Op amper 6 km van huis draai ik om de laatste rotonde op de Alkmaarseweg naar Middenmeer en moet in de remmen en mijn koers aanpassen, een hek op het fietspad zonder aankondiging als je uit de richting Alkmaar komt, leuk als het je ’s nachts overkomt. Dit heeft volgens mij allemaal te maken met het transport van de grote delen van de te plaatsen windmolens, de energiereuzen. Via de parallelweg kom ik thuis na 123 km prachtige kilometers.

Geen opmerkingen: