06 januari 2009

Anders dan anders naar Marken




Alles liep anders dan de planning, vanmorgen op tijd er uit en alles nog even nalopen voor een rit bij lage temperaturen. Het was de bedoeling om rond half 9 weg te rijden, de thermometer gaf op dat moment -6,8 graden Celsius aan, is dit nog verstandig was het eerste wat ik dacht, maar gistermiddag was het ook heerlijk en straks komt de zon er weer bij. Het lag in de bedoeling om vandaag samen met Kees en Wim een rit uit te stippelen over de diverse dijken van een aantal polders in Noord-Holland, o.a. Schermer, Beemster, Wormer en Purmer en eventueel nog wat van dat soort paadjes die om een vroegere plas heen liepen. Rond half 10 kwam ik bij Kees in Heerhugowaard waar de koffie het weer goed heeft gedaan, Marian zat samen met haar dochter al bij een warme kachel en na de koffie zijn we vertrokken naar De Woude waar we Wim op zullen pikken voor de volle ronde. Daar aangekomen via de tijdelijke pontonbrug leek alles in eerste instantie in diepe rust zoals dat bij De Woude hoort, maar nee hoor, Wim kwam via de zijkant ons welkom heten en ook daar weer een “bakkie” gedaan en even praten over wat we wel of niet zouden gaan doen. Omdat de kans bestaat dat de smalle dijken niet overal ijsvrij zijn besluiten we om de route een andere keer te rijden en nu, mede naar aanleiding van een paar bevroren grasfoto’s van mij die ik gisteren had geplaatst, werd er besloten om naar Marken te fietsen, misschien komen we daar de zelfde situaties tegen. Via Spijkerboor en Purmerend zijn we richting Kwadijk gegaan en zijn met een ommetje in Edam aangekomen waar we richting Monnickendam namen en zo naar Marken. Onderweg zijn we even gestopt op de dijk om een moment aandacht te besteden aan een groep ijszeilers op de Gouwzee die helaas geen zuchtje wind hadden en op een “kluitje” bij elkaar bleven staan. Toen we na een paar kilometer in Marken kwamen wist Kees de weg door de smalle straatjes naar de haven waar we bij Cafe Eethuys Restaurant “De Taanderij” een bakkie hebben gedaan. Onvoorstelbaar dat je op 6 januari buiten op een terras in de zon zit. En geen verwarmd terras, nee gewoon heerlijk in het winters/voorjaars zonnetje. Omdat het net op de hoek ligt waar ook veel wandelaars langs komen was er al snel veel belangstelling voor de gele fietsen en werden er weer diverse foto’s gemaakt waarbij wij uiteraard een aantal keren de fotograven hebben verzocht om met onze toestellen ook wat te “schieten”. Na de cappuccino zijn we weer verder gegaan, Kees en Wim zouden nog via Holysloot enz. gaan maar omdat ik er al een paar kilometers meer op had zitten en ook nog even naar de winkel moest voor mijn warme hap voor vanavond ben ik bij de splitsing afgeslagen richting Middenmeer waar ik rond half 4 binnen was na een rit van 142 km bij een temperatuur die heeft gevarieerd van -6,8 tot ik thuis kwam bij -2,1 graad Celsius. Geen last van de kou gehad, hoewel ik een moment dacht dat mijn tenen los in de schoenen lagen, gelukkig viel ook dat later erg mee en bleek er niets aan de hand te zijn. Het was een prachtige rit met schitterend weer.

Geen opmerkingen: