08 december 2011

De "Marathon Supreme" is het geworden





Voor de buien en storm uit eerst nog vlug een klein rondje gefietst. Na de ervaring van eergisteren, waarbij ik op een bepaald moment door een flinke laag hagel moest rijden heb ik mezelf wijsgemaakt dat een 26” achterband met profiel misschien toch wel verstandig is voor de komende periode. Om dan zo’n soort band op de kop te tikken is momenteel niet zo moeilijk, je belt even met Kees en die heeft een hele voorraad van dat soort banden, te veel om op te noemen. Dus vanmorgen, voordat het minder goede weer zich aan zal dienen, ben ik even naar Kees gefietst in de Heerhugowaard. De koffie is altijd snel gezet en na wat bijkletsen heb ik een keus gemaakt, of het de juiste is zal de tijd leren. Ik zal hem, voor ik weer op pad ga, om het achterwiel leggen. De stand van de teller is nu 29.820 km dus tegen de tijd dat er een eerste lek wordt gesignaleerd zal ik dat melden met uiteraard de rijervaring slijtage enz. mijn keuze is gevallen op de “Schwabe MarathonSupreme” Onderweg op de Alkmaarseweg kwam ik nogal wat afgewaaid “hout” tegen maar gelukkig reed ik hier met daglicht want op een bepaald moment lag er een wat te groot stuk over het fietspad waardoor ik er echt uit moest om de doorgang vrij te maken, als zoiets in donker zou gebeuren ben je vaak te laat ondanks goede verlichting. Overigens was ik weer snel thuis met een kleine omweg en stond de teller op 58 km.

2 opmerkingen:

Corn-Dolly zei

Zeker geen slechte keus.
http://www.ligfiets.net/product/accessory/441/schwalbe-marathon-supreme-50-559.html
Ik heb er nog een paar liggen en overweeg deze ook achter erom te leggen. De Perfect Moiree is net iets te 'bonkig' na een zomer op F-lites.

De eerste keer omleggen is misschien een geworstel. Even een 'derde hand' tyrib erbij gebruiken. Na een tijdje gebruiken haal je hem er makkelijk af en doe je hem er weer op zonder gereedschap. Super!
Hij heeft een kenmerken roffel op het wegdek, meer gezoem. Niet hinderlijk. Wel gezellig eigenlijk. Heerlijk comfortabel.
Het geweven Keflar in combinatie dik profiel maakt hem meer dan redelijk lek bestendig. De grip onder koude en natte omstandigheden blijft altijd opmerkelijk goed.
Het is niet de snelste band, maar zeer zeker niet de langzaam. Dit komt voor de zachte compound. Goed voor de grip, maar minder goed voor de rolweerstand.
Een goede kameraad voor de winterdag.
Let op dat het V-profiel met de punt in de richting van de rjjrichting (op de grond) wijst.

Marc zei

Helemaal mijn keus. Inmiddels ligt de Supreme al bijna 15.000 km om de achtervelg van mijn Quest. Ik hou van die band. Slechts eenmaal lek: een scherp steentje erdoor gedrongen. Profiel nog lang niet versleten. Dus slijtvast, lekbestendig en snel genoeg (ik rijd rond de 40 kmu kruis).