Welke band moet er op de Quest, één vraag met vele antwoorden denk ik. Het lijkt me een moeilijk onderwerp om het juiste er over te schrijven, even zovele fietser met even zovele ervaringen.
Er zal zeker al veel onderzoek naar zijn gedaan wat nu de beste band is voor een velomobiel en dan in mijn geval de Quest. Welke eisen stelt men, gaat het om lange levensduur met : snelheid, niet lek rijden, rijcomfort en gemakkelijk te plaatsen om de velg als men een keer lek is gereden. Al deze vragen zullen verschillende ervaringen opleveren, de één geeft de voorkeur aan snelheid de ander aan niet lek rijden en zo blijven de meningen altijd verdeeld. Zelf zal ik mijn ervaring op papier zetten, alle voorgaande opmerkingen m.b.t. snelheid comfort enz. enz. laat ik voor wat ze zijn.
Op 26 november 2005 ben ik gestart met de banden die standaard zijn gemonteerd door de mannen bij http://www.velomobiel.nl/ in Dronten, in mijn ogen de juiste keuze van het materiaal want na ongeveer 8600 km heb ik de voorbanden gewisseld, dat schijnt normaal te zijn, maar de achterband zit er nog steeds om en zoals het zich nu laat aanzien gaat hij voorlopig nog wel even mee. Er zitten uiteraard wel sporen op van “zware” mishandeling maar dat is dan te wijten aan steentjes en stukjes scherp materiaal wat her en der op de wegen en paden ligt.
Als je bedenkt dat de teller momenteel bijna 15.000 km aangeeft dan heeft dat stukje rubber al heel wat mee gemaakt en is voor mij de volgende band weer van het zelfde merk die ik al bij het ophalen van de Quest meteen had aangeschaft. En dan lek rijden, hoe vaak heb ik een lekke achterband gehad op die 15.000 km, ik weet het niet precies maar ik denk van een keer of 5 à 6. Maar wel toevallig de meeste keren stond ik thuis om voor vertrek tot de ontdekking te komen dat de fiets wat vreemd aan de rol ging dus even plakken en weer op pad voor een heerlijk ritje over schitterende polderwegen en verder door Noord-Holland en Friesland.
Er zal zeker al veel onderzoek naar zijn gedaan wat nu de beste band is voor een velomobiel en dan in mijn geval de Quest. Welke eisen stelt men, gaat het om lange levensduur met : snelheid, niet lek rijden, rijcomfort en gemakkelijk te plaatsen om de velg als men een keer lek is gereden. Al deze vragen zullen verschillende ervaringen opleveren, de één geeft de voorkeur aan snelheid de ander aan niet lek rijden en zo blijven de meningen altijd verdeeld. Zelf zal ik mijn ervaring op papier zetten, alle voorgaande opmerkingen m.b.t. snelheid comfort enz. enz. laat ik voor wat ze zijn.
Op 26 november 2005 ben ik gestart met de banden die standaard zijn gemonteerd door de mannen bij http://www.velomobiel.nl/ in Dronten, in mijn ogen de juiste keuze van het materiaal want na ongeveer 8600 km heb ik de voorbanden gewisseld, dat schijnt normaal te zijn, maar de achterband zit er nog steeds om en zoals het zich nu laat aanzien gaat hij voorlopig nog wel even mee. Er zitten uiteraard wel sporen op van “zware” mishandeling maar dat is dan te wijten aan steentjes en stukjes scherp materiaal wat her en der op de wegen en paden ligt.
Als je bedenkt dat de teller momenteel bijna 15.000 km aangeeft dan heeft dat stukje rubber al heel wat mee gemaakt en is voor mij de volgende band weer van het zelfde merk die ik al bij het ophalen van de Quest meteen had aangeschaft. En dan lek rijden, hoe vaak heb ik een lekke achterband gehad op die 15.000 km, ik weet het niet precies maar ik denk van een keer of 5 à 6. Maar wel toevallig de meeste keren stond ik thuis om voor vertrek tot de ontdekking te komen dat de fiets wat vreemd aan de rol ging dus even plakken en weer op pad voor een heerlijk ritje over schitterende polderwegen en verder door Noord-Holland en Friesland.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten