25 februari 2008

Lek en later weer lek


Het is weer een rondje geweest via van alles en nog wat, zowel op de Afsluitdijk gereden als in Anna Paulowna en Oudesluis. Toen ik thuis kwam zag ik dat er toch weer zo’n 74 km bij het totaal was “bijgeschreven” het staat nu op 24.179 km. Toen ik de sluizen passeerde waren er een paar vissersboten bezig met de netten waardoor enorme koppels meeuwen achter de vissersboten rond vlogen wat wel een leuk gezicht was. Veel was er verder niet te beleven onderweg, hoewel ik sinds weken niet zo vaak uit de Quest ben geweest als vandaag. Oorzaak, heel simpel, een paar kilometer na Den Oever op de Afsluitdijk leek de snelheid wel terug te lopen bij een gelijke inspanning dus mogelijk lek, inderdaad achter bleek hij flink aan niveau te hebben verloren en was al aardig dicht bij zijn laagste punt aangekomen, gewoon op zijn Hollands, een lekke band. Fiets op zijn kant en het euvel verhelpen, omdat het mooi weer was heb ik de band meteen maar geplakt en tijdens het wachten de buitenband na geplozen op rommel in de band. Het bleek na lang zoeken een klein stukje glas te zijn geweest wat de lekke band heeft veroorzaakt, dat er uit gepeuterd en toen plakken en pompen tot 5 atm., de druk die men voorschrijft voor de 26”achterband en vervolgens weer op pad. Mijn zin om de dijk over te gaan leek zomaar wel op dus ben ik bij het monument maar omgedraaid en toen tegenwind weer richting Wieringen gegaan. Via diverse binnenweggetjes op het eiland naar de andere kant en daar richting “korte Afsluitdijk”, de laatste bocht om de camping heen leek het net alsof de snelheid weer weg raakte terwijl ik zelf nog wel wat over had om juist wat harder te gaan. Stoppen en controleren, jawel hoor nu was het rechtsvoor waar zich het probleem had aangediend. Fiets op zijn kant in het gras, eerst de hele “handel” eruit halen en dan de standaard rituelen om tot slot de pomp er weer op los te laten en de voorband tot 6,5 atm. op te “krikken”. Dat was nummer twee van dit ritje, hoe zal het verder gaan begon ik me af te vragen, gelukkig bleef het verder alles normaal en kwam ik weer netjes thuis.

Geen opmerkingen: