28 februari 2008

Wieringerrandmeer, ja of nee ?


Vandaag weer een keer als oppas opa gefunctioneerd, om zover te komen moet er wel eerst 80 km worden afgelegd naar Oudemirdum. Om iets voor 7 uur gestart en om 9 uur was ik er, toen ik uitstapte kwamen de kleinkinderen luid roepend naar mij toe : “Opa staat in brand, opa staat in brand” het leek er echt een beetje op. Zwetend in de Quest en dan uitstappen als het een graad of 3 boven nul is dan krijg je inderdaad zo’n beeld. De rit naar Friesland verliep in een strak tempo, nergens oponthoud en op een paar afslagen na, overal vol gas doortrappen, van Middenmeer naar Wieringerwerf een rechte weg, door Wieringerwerf wat langzamer, na Wieringerwerf recht toe recht aan naar Den Oever, hier ook weer iets inhouden en na de sluizen 30 km lang vol gas over de Afsluitdijk, zelfs bij het monument was nog geen “kop” te zien. In Friesland langs de dijk in Makkum afremmen en voorzichtig door de nauwe straat naar het sluisje en dan weer “speed” op de teller, dit gaat zo door tot aan Workum met onderweg nog een paar kleine verkeersremmers die me al een keer noodlottig zijn geworden. Het volgende doel is richting Koudum, hier ga je overigens helemaal langs zonder dat je er iets van merkt tot aan het nieuwe Galama-akwadukt daar schiet je door en dan is het nog hooguit 10 km via Rijs en het eindpunt in Oudemirdum. Op de terug reis had ik gevoelsmatig wat meer haast, waarom, ik ben het liefst voor donker weer thuis en ik ging van start om 16.40 uur en stond 18.30 uur stil op het viaduct over de A7, even een paar foto’s maken van de protesterende agrariërs die met zo’n 150 tractoren een lang lint vormden in de hoop met deze actie een stel meelopers van gedachten te doen veranderen en een duidelijk nee te zeggen tegen het z.g. Wieringerrandmeer, een geldverslindend project, waar in de toekomst per jaar de kosten van zullen stijgen en die kosten zullen op de gemeenschap een zware druk leggen zonder dat er iets nuttigs tegenover staat. Ongeveer 10 minuten later was ik thuis en stond het totaal op 24.448 km tevens zag ik dat de laatste 160 km nog nooit zo snel waren afgelegd.

Geen opmerkingen: