25 mei 2010

Gaasterland is mooi






Als je een dag niet fietst in Noord-Holland dan zit ik meestal in Friesland, met name Oudemirdum. En vandaag is weer zo’n dag , vanmorgen op tijd uit bed en meteen in “fietstenue”, ontbijten en op pad naar de kleinkinderen om zoals ik wel meer aangeef, oppas-opa spelen. In de loop van de morgen even naar de “buurtsuper” om een paar boodschappen en daarbij zit natuurlijk iets lekkers voor de kleine opdonders. Later wisten ze mij om te praten om even naar de uitkijktoren te gaan die op nog geen honderd meter afstand staat aan de rand van het Jolderenbos. Voor 50 cent per persoon gaan we naar boven en bekijken de wereld van een wat hoger niveau. Als we weer beneden komen weet Fleur net als Thimo wel een leuk rondje door het bos en zo volg ik de twee “boskabouters” door de paden en struiken naar een mogelijk dassenburcht of hol. Ik weet niet wat voor dier hier zijn onderkomen heeft gekozen, het kan ook een vos zijn maar de pootafdrukken voor de ingang in het losse vochtige zand lijken mij van een das, wie het weet mag het zeggen. Het is maar een klein rondje geworden en als we weer bij huis komen gaan ze kleine eekhoorntjes voeren in het buitenverblijf, als één van de beestjes een nootje krijgt heb ik mooi de gelegenheid om hem van dichtbij te fotograferen. Als ik de foto later inzoom op werkelijk formaat kan je de haren tellen. In de loop van de namiddag komt Siebo, hun papa weer thuis en zal ik de terugweg weer nemen naar Middenmeer en als alles gaat zoals ik verwacht zitten er vanavond weer 160 km op de dagteller.

Geen opmerkingen: