24 mei 2011

Pruimen en nog eens pruimen






Vandaag is een dag geweest voor een speciaal geschiedenisboekje, het heeft totaal niets met fietsen te maken, ’t was de 2e dag in mijn leven dat ik serieus ben geconfronteerd met de tuinbouw d.w.z. de fruitteelt. De eerste keer wil ik jullie zeker niet onthouden, misschien wel de meest vermakelijke achteraf. Toen ik de lagere school had verlaten en naar een tuinbouwschool zou gaan was je in die tijd verplicht 7 leerjaren achter de rug te hebben en omdat de meeste klasgenoten in die tijd naar ULO of Lyceum gingen was bij die opleidingen 6 jaar voldoende maar om “akkerstudent” te worden en eventueel later in de land of tuinbouw je kost te kunnen verdienen was er in die tijd een z.g. VGLO in het leven geroepen “voort gezet lager onderwijs” om dat 7e leerjaar vol te maken. Ik was voorbestemd om in mijn vaders voetsporen te treden. En daar gebeurde het, op een dag, we moesten voor een natuurkundecijfer op het rapport een proef afleggen, fruitplukken met 2 personen tegelijk, dan wegen en zo kreeg ieder “loon” naar werken, dus een hoger of lager cijfer. Ik plukte samen met een dorpsgenoot Kees Sijm, (is ook nooit in dat beroep terecht gekomen) elk duo dat binnenkwam had tussen de 4 en 5 kg geplukt maar wij presteerden in dezelfde tijd om bijna 10 kg bij elkaar op de weegschaal te krijgen. Hoe kan zoiets, heel simpel wij wisten niet dat de steeltjes aan de appels moesten blijven dus plukten wij in rap tempo de tijd en kilo’s vol met gevolg een dikke onvoldoende. Mijn tweede ervaring in de fruitteelt heb ik vandaag opgedaan, zwager Jan is 2 weken geleden gevallen met de fiets, je weet wel zo’n elektrische waar men als maatstaf heeft dat ouderen hiermee ondersteboven gaan. Jan heeft daarbij wat ribben gekneusd en ook zijn schouderblad gebroken en dat in deze periode dat de pruimen uitgedund moeten worden omdat er veel te veel pruimen rijp willen worden waar geen plaats voor is. Gerard één van de andere broers heeft afgelopen weekend alle broers en zwagers gebeld om een dag te helpen bij Jan in de tuin en zodoende heb ik vandaag mijn 2e fruitteeltdag gehad. Met 8 man in totaal hebben we vandaag hard gewerkt en lagen er veel meer pruimen onder de bomen dan er nog in hingen. Maar wel een dag die achteraf zeer veel voldoening heeft gegeven omdat je iemand hebt kunnen helpen die anders misschien wel met de kettingzaag de bomen te lijf zou moeten gaan, dat laatste is mijn idee en lijkt me het meest succesvol.

Geen opmerkingen: