03 juni 2014

O, je komt onderlangs.










Ja zo heet dat dus als ik via Enkhuizen naar Oudemirdum fiets, “Onderlangs”. Dat was het eerste wat ik vanmorgen hoorde van Bianca, ze belde toen ik in de buurt van Lelystad reed, nog een paar kilometer dijk te gaan, “Pap kom je nog“,  “Ja , ik kom en rijd nu tegen het einde van de dijk vanaf Enkhuizen”. “O, dus je komt onderlangs”. Gister kwam het allemaal niet zo goed uit en  vandaag kan ik de hele dag op visite komen dus op naar Friesland. Het weer is goed en de zon schijnt dus laat ik maar over Enkhuizen en Lelystad gaan, zo gezegd zo gedaan. De toren staat er maar nevelig bij vooral op grote afstand. Later als ik er bijna ben stop ik om een foto te maken van het kunstwerk, in de volksmond “De poepende man” genoemd. Ik had me al voorgenomen om deze keer via de Emmeloord te gaan, langs Urk viel vorige week enorm tegen en nu dus maar hopen dat de bermen redelijk kort zijn, het is wonderlijk maar de bermen en alles langs het fietspad is veilig, top klasse.  Als ik bij Bianca aankom zit ze buiten en heeft koffie, ook voor mij en daarbij heerlijke koek. Laatst had er één van de Boeroendoeks jongen die nu volop door de kooi heen renden, een prachtig gezicht maar stil zitten voor een foto kun je wel vergeten. In de tuin daar in Friesland bloeit het Vingerhoedt kruit Als Fleur later uit school komt gaan we eten en besluit ik om weer op tijd op te stappen. Tegen 13.00 uur ben ik onderweg en het eerste obstakel is een fietser die na lang bellen en claxoneren toch links bleef rijden maar achteraf viel het wel mee met de “dwarsliggers”. Eenmaal onderweg vliegt het er over en kom ik binnen de kortste keren op de Afsluitdijk. Het blijft indrukwekkend die dijk, heen en terug geen enkele vlieg gevangen, niet op de Afsluitdijk en niet op de Houtribdijk. De weersvoorspelling gaf aan dat het vanmiddag wat meer regen zou vallen, inderdaad het wordt steeds donkerder en zo halverwege plenst het me om de oren, het beviel eigenlijk best wat “frissigheid” aan boord. Net voor Wieringerwerf moest ik nog een achterband vervangen, ik begon te dweilen en dan is het duidelijk, 5 minuten oponthoud en dan weer door voor de laatste klusjes. Thuis eerst grasmaaien want de regen kon je grijpen en dan onder de douche na 204 km waarbij het gemiddelde op 33,1 km p/u is blijven hangen.

1 opmerking:

Wilco Pompert zei

Beste Pe, dat was weer een teleurstellend gemiddelde over deze afstand. :-)