12 januari 2023

Remmen onderhoud

 

De "Gekko"Quest

Waar leent dit weer zich bij uitstek voor vroeg ik me vanmorgen af. Die vraag was snel beantwoord, onderhoud aan de Quest. De remmen maakten de laatste ritten een piepend geluid en als ik ze snel en stevig inkneep hapten ze als het ware en stond ik binnen de kortste keren stil en bleven ze soms heel even hangen.
Klaar voor onderhoud

Ik had me al voorgenomen om dit aan te pakken en dat is dus vandaag geworden, de auto naar buiten, enkele kleden uitrollen en de fiets op z’n kant. De gereedschap koffer erbij en beginnen met de schokbreker rechts los te draaien dan de 3 besturings armen los maken en het rechterwiel naar buiten halen en vervolgens het wiel losschroeven door de centrale bout uit te draaien, (wel eerst de stof dop er af halen) en het wiel van de remtrommel af te nemen, de remkabel losmaken en dan schoonmaken van de remschoenen en de trommel.
Het is weer schoon

Nu is het even 
een tweewieler.

Stof en slijpsel maakten het op het eerste gezicht al een hele opknapbeurt, ook de remschoenen met de vijl licht opruwen, smeren van de draaiende delen en weer in elkaar zetten, de eerste is klaar nu naar de linkerkant waar ook de kabel van de km-teller zit dus goed uitkijken. Later de verschillende nieuwe ti-raps weer bevestigen om alles op z’n plaats te houden. Ook dit is goed gegaan al was het opvallend dat rechts veel vuiler was dan deze linkerkant. Toen alles klaar was even een stukje buiten proefrijden en remmen, het is weer top.
Er voor en .....

er na.

Bij het weer instellen van alle materialen in de fiets zag ik dat de o-ringen ook wel weer vervangen mogen worden dus dat ook meteen maar gedaan dan is alles weer als “nieuw” hoop ik. Zo is de dag weer heel nuttig geweest met dit onderhoudsklusje.

4 opmerkingen:

Willeke zei

Waarschijnlijk niet nodig voor Pé, maar Velomobiel.nl heeft nu een Youtube kanaal met korte onderhoud filmpjes, https://www.youtube.com/@velomobiel.nl.dronten De laatste is hoe de remmen te smeren.

De Bobslee zei

Rechts is meestal vuiler Pé, dat is de "bermkant" waar de auto's ook alle rommel naar toe rijden. Ik rijd meestal ook sneller lek aan de rechterkant dan links......Raar maar waar.

Kees zei

Om het regenwater af te voeren liggen de meeste wegen in het midden iets hoger dan de zijkant. Na een regenbui zal de weg in het midden/links daarom eerder “schoon” zijn dan de zijkant/rechts.

Marco Loogman zei

Dat klusje heb ik afgelopen weekend ook gedaan. Met dat natte weer lopen de remtrommels langzaam vol met smurrie.