27 maart 2023

Ik reed in een striemende hagelbui.

 


Het leek allemaal prachtig maar ik heb nog nooit eerder zo voorzichtig gereden vanwege het slechte weer tijdens een bui. De hagel striemde in m’n gezicht, iets wat ik nooit eerder op deze manier heb ervaren.

Hoe kon dit allemaal zou je zeggen, nou gewoon even op en neer naar Zuidoostbeemster waarbij ik thuis de eerste lichte regenbui voorbij had laten gaan. Onderweg kwam ik op een bepaald moment een auto tegen die er uitzag alsof hij net een enorme sneeuw of hagelbui had gehad en bij Tiny hoorde ik dat het inderdaad net enorm had gehageld. Het weer was zo mooi toen ik van huis ging na dat ene kleine buitje, volop zon bij vertrek.



Aan het eind van Avenhorn zie ik dat er nog wordt gewerkt aan de weg en het fietspad richting Middenbeemster dus ik ga weer via een oude maar mooie route, richting Beets om daar rechtsaf over de brug de Beemster in te gaan bij Les Deux Ponts. Toen ik bij Tiny was zag de lucht achter mij er zorgwekkend uit begon te zien, er zou best nog weleens een bui kunnen komen, inderdaad dat duurde niet lang.
 


Mijn fiets had ik bij voorbaat al binnen gezet in de garage, je weet het nooit met de winterse buien. Toen ik na de middag weer huiswaarts ging leek het weer goed maar zoals ik aan het begin al aangaf, nooit eerder was het zo hevig. Windstoten op de zijkant plus hagel en dan boven op een dijk fietsen langs de ringvaart, nee dat is het niet en ik heb ook nooit eerder zo voorzichtig gedaan. Bij Hobrede ben ik de brug over gegaan om  aan de andere kan mijn weg te vervolgen richting Oosthuizen. Later nog een keer een lichter buitje maar die ene keer was ook wel genoeg. Ik had de schuimkap er al op tijd opgedaan dus het inregenen of hagelen viel wel mee en na de bui heb ik de kap weer binnen in de fiets “geparkeerd” .
Het werd zodoende een “hevig” rondje wat me lang bij zal blijven al was het ook maar 80 km .

Net als gisteren toen waren we even met de auto naar Oudemirdum geweest en stonden terug bij de sluizen in Den Oever ruim een uur in een file door een aanrijding met letsel, één auto kwam op de verkeerde weghelft en met 3 auto's op elkaar zit de dijk zo vast. dan kun je beter af en toe in de hagel rijden.

Geen opmerkingen: