23 maart 2023

Langs familie, maar ook onderweg.

 


Hoe is het mogelijk, dagen te slecht weer om te fietsen en vandaag is het uitzonderlijk mooi. Wel een beetje extra wind maar toch veilig genoeg om een tripje te wagen. Ik had Tiny even aan de telefoon en toen noemde ze de werksituatie in Oostzaan waar alle ramen inclusief kozijnen worden vervangen met zeer hoog rendement glas, dus een hele gebeurtenis. En meteen was mijn bestemming “geboren”, laat ik even gaan kijken in Oostzaan hoe dat in z’n werk gaat. De wind had ik eigenlijk de hele rit rechts opzij en dat is niet echt ideaal, maar terug heb ik daar mogelijk voordeel van want hij zou iets draaien.

Op de “Purmerenderbrug” stop ik even omdat ik bij toeval zwager Jan tegen kom die even een boodschap had gedaan en dan sta je zomaar weer even te kletsen terwijl het overige fietsverkeer langs gaat.




Door het “Twiske” is een kale boel, er is heel veel riet gemaaid en dat is goed te zien, het vee staat nog steeds op de verzamelplek waar het wordt bijgevoerd.

Er staan in Oostzaan een hele partij kozijnen die nog geplaatst moeten worden, maar wat wordt er hard gewerkt door 6 mannen die weten waar ze mee bezig zijn. Ik ben maar heel kort gebleven want het leek me wel een gunstige dag om ook even bij een vroeger klasgenoot van de Middelbare Handels Avondschool langs, te gaan die in Zaanstad woont.



Inderdaad Jaap en Diny waren aanwezig en dan weer even gezellig bijkletsen en na een half uurtje weer opstappen om via de “Zaanse Schans” richting Zuidoostbeemster te gaan en kijken of Tiny toevallig nog aanwezig is. Bij de “Zaanse Schans is het al aardig druk, ik krijg de indruk dat het Midden Oosten is leeggelopen. Ook Tiny is thuis en zo wordt het een “thee en koffie rondje” men zegt ook wel “Zo komt Jan splinter door de winter”.

En dan als laatste weer een ontmoeting met familie, neef Jac Otsen, geboren Zwaagdijker net als ik, kwam ik tegen op de Kanaalkade, allemaal heel toevallig. We hebben elkaar enkele jaren geleden ook bij toeval een keer gesproken en nu dus weer, soms denk ik, een familie reünie zou helemaal zo gek niet zijn, maar ja wie start zoiets op. Ik had gelukkig wat broodjes en een banaan aan boord dus de “tank” bleef enigszins gevuld en dat is nodig ook als je 121 km hebt “weggetrapt” op een zonnige dag zonder regen. Ook de meerkoeten hebben het druk met een "nieuwe" woning op het water.

Geen opmerkingen: