13 november 2006

Zelfs de ganzen schrikken.


Maandagmorgen, af en toe een beetje regen en harde wind. Ik was van plan om even een flink rondje te maken maar door de wind heb ik de route maar flink ingekort. Eerst richting Medemblikkersluisweg, de wind rukt flink aan de Quest, en vanaf dat punt beslissen, ga ik langs de Medemblikkersluisweg naar de dijk om langs gemaal Lely naar Den Oever te gaan of neem ik de route naar ZO Beemster. Door de rukwinden besluit ik, om toch maar om niet te ver van huis te gaan, dus wordt het richting Den Oever dan kan ik langs de dijk naar het noorden rijden en heb geen zijwegen of sloten naast me en over de noordkant van de polder weer min of meer recht tegen de wind in zal geen problemen geven.
Als ik dan aan de westkant van de polder ben ligt de weg achter een dijk waar ook nog een flinke beplanting is zodat ik overal de rukwinden van opzij kan ontlopen. Vanaf gemaal Lely gaat het, met de wind iets schuin achter, verbazingwekkend snel, 47 km is op de teller meer regelmaat dan uitzondering, maar toch, bij het "gat" in de dijk zoals dat bij ons wordt genoemd, moet ik een stukje stapvoets rijden, een aantal vrachtwagens met shovels enz. is bezig met laden en/of lossen en gebruiken daarbij een vrij groot gedeelte van de weg waarbij de nodige slip-ingredienten ruimschoots op de weg blijven liggen. Vervolgens, na een aantal kilometers, door het tunneltje onder de A7 door waar je op loopsnelheid de juiste weg zoekt tussen de paaltjes door en dan weer opgang komen langs het Robbenoordbos. Op een gedeelte wat volgde langs de Amstelmeerweg, zaten nogal wat ganzen die opvlogen toen ik met het "gele gevaar" langs kwam, toen snel stoppen en het fototoestel in stelling brengen. Het is moeilijk te zien maar het waren er honderden, niet alles vloog op en een deel zette weer de poten op vaste wal, dus wat ik gehoopt had kwam er niet helemaal uit "een hele grote zwerm". Hoewel er geen spat regen is gevallen tijdens dit stukje besluit ik toch om mijn route wat in te korten waardoor ik na 52 km weer thuis ben en zie dat het gemiddelde op deze rit 35,8 km is geweest en dat het totaal nu is opgelopen naar 9798 km.

Geen opmerkingen: