17 november 2009

Ketting problemen onderweg.


Het was vandaag ook weer een beetje een “pechdag” gistermiddag dat gedonder met die banden en vandaag ging het na zo’n 75 km ook helemaal mis. Ik was voor de middag van huis gegaan met keiharde banden en de zon volop aanwezig dus een heerlijk gevoel, het gaat vandaag weer gebeuren. Wat weet ik ook niet maar ik had er weer alle zin in, eerst naar Obdam dan naar Zuidoostbeemster en dan naar Zwaagdijk, ik zag het wel zitten een rondje van een ruime 120 of 130 km maar toch liep het weer anders. Wel kwam ik eerst in Obdam en met schone en droge wegen en nieuwe banden ging het allemaal bijna vanzelf. Na Obdam even een “belletje” naar Zuidoostbeemster dat ik daar zo rond kwart over 12 en half één zou zijn en ook dat liep gesmeerd. Vanaf Zuidoostbeemster was het de bedoeling om met een kleine omweg, (via Kees zijn afzwaaipunt voor koffie met appelgebak) naar Zwaagdijk te gaan bij mijn zus langs maar door een telefoontje van mijn zoon leek het me verstandiger om maar rechtstreeks naar Middenmeer te gaan waar hij nog even iets aan mijn PC zou “regelen”. Dus ik bleef voor de wind gaan richting Wognum en zo verder naar Benningbroek en daar ging het mis, waarom en waardoor ik weet het niet maar even ratelde er iets en lag de ketting er voor af, nog nooit eerder bij de hand gehad maar nu was het wel zover. Binnen 1 minuut had ik handen die er uit zagen alsof ik in een vat verlopen olie had zitten roeren, echt roet zwart, maar de ketting lag er weer om hoewel ik eerst bang was dat hij gebroken zou zijn. Er ratelde iets wat ik niet thuis kon brengen en na voorzichtig geschakeld te hebben naar een kleinere versnelling leek het iets minder maar na 100 meter lag wel de ketting er weer af, weer mijn “half schone” handen vol met olie en vet maar ik kon weer fietsen. Die grap herhaalde zich nog één keer maar ik durfde niet meer voluit te gaan, voorzichtig trappend ben ik thuis gekomen en omdat het morgen waarschijnlijk toch geen fietsweer zal zijn zal ik morgen “alles” uit elkaar halen en schoonmaken, vermoedelijk is het de onderste kettingbuis die naar binnen is geschoten, als alles weer in orde is zal ik dat zeker melden in een volgend bericht. Toch nog bijna 89 km gereden, helaas geen 120 of 130 km.

Geen opmerkingen: