08 november 2011

Proef met oude 20"binnenband


Wat ik nu heb geprobeerd is iets wat nooit eerder in mijn brein is opgekomen, laat staan dat al iets in zit. Vandaag heb ik een leuk rondje gemaakt zoals is te lezen in het voorgaande stukje. Tijdens dat ritje heb ik onderweg de o-ringen weer geplaatst die gezien het geluid niet meer daar zaten waar ze behoren te zitten. Stoppen een minuut of 10 knutselen en rijden weer. Ik had toen besloten om bij Kees meteen weer een reserve stel op te halen wat ook is gebeurd. Bij Kees heb ik meteen mijn “snode” plannen kenbaar gemaakt omdat ik op dat moment, na de afstand Enkhuizen – Heerhugowaard, weer meer geluid onder de stoel meende te horen dan wenselijk is. “Als ik thuis ben ga ik proberen van een oude 20”binnenband elastiekjes te knippen en die leg ik om het kettingwiel en ik zie wel of het gaat”. Vanavond na het eten heb ik met een looplamp in het onderste deel van de fiets een blik geworpen, inderdaad één o-ring lag er naast en de andere lag in 3 stukken in de tunnel, oorzaak ???????????????? geen idee. Normaal gaan ze toch al gauw een 1500 tot 2500 km mee maar wat er loos is, ik weet het niet. Dus uit de grijze container de binnenband, die ik net had afgedankt, opgevist en wat elastiekjes geknipt, die erom gelegd en een proefritje gemaakt van een kilometer of 8, het zit allemaal nog en het geluid, wat ik niet wilde horen, is er (nog) niet, dus ik blijf hopen en zal melden als het over is met dit geknutsel en ik weer terug ga naar de standaard o-ringen.

1 opmerking:

Wim Schermer zei

Hi Pé,
Ik denk dat de binnenband gauw versleten is.
Je kunt ook enkele reserve O-ringen aan één kant van het asje hangen. Hoef je niet iedere keer te sleutelen.
Oorzaak van het probleem is mogelijk toch dat het asje er niet helemaal haaks in zit.
Kan het kettingtandwiel trouwens al heen en weer schuiven?
Groeten,
Wim