26 september 2012

De zinnen verzetten






Na de geslaagde “proefrit” van gisteren moest het vandaag ook weer mogelijk zijn om een rondje te maken. Ik ben al een hele poos niet meer over de uiterste “noordkop” van de provincie geweest dus het leek me wel weer eens een uitdaging om met deze toch wel pittige wind langs het Marsdiep te fietsen, dus op naar Den Helder. Ik voel duidelijk dat de wind geregeld van achter en af en toe van linksachter komt, simpel geredeneerd zal ik hem straks langs het water van voren en rechtsvoor hebben, we zullen zien. Naar Den Helder gaat alles bijna vanzelf en eenmaal om de bocht bij de aanlegplaats van de boot naar Texel zwiept de wind behoorlijk op de zijkant, het stuur wat steviger vasthouden en niet te hard rijden dan moet het goed komen. Hoe verder ik kwam des te sterker werd de wind, de enkele fietser die mij tegemoet kwam zat zonder te trappen naar mij te glimlachen, durven ze wel, dacht ik een moment. Het laatste stuk was het minst prettig, de geasfalteerde strook stopt en dan begint het strand en dat heb ik geweten, ik was nog nooit echt gezandstraald maar nu weet ik hoe dat voelt, gelukkig kon ik op dat punt linksom de duinen in waar dat probleem niet aan de orde is. Er was nog wel een hardloopwedstrijd voor de marine met om de hoek een bevoorrading, ik ben even uitgestapt om een foto te maken van één van de deelnemers, zijn voeten zijn niet te zien door deze zandstorm waar ik net doorheen was gekomen. De rit ging overigens prima, wel kan ik net als gisteren best voelen dat ik er een tijdje uit ben geweest en daarbij een week met buikloop maakt de conditie ook niet beter maar ik heb toch weer genoten van dit tripje van 102 km. Vanaf Den Helder maar gewoon de kust blijven volgen en zo kwam ik in Groote Keeten, Callantoog, St.Maatenzee, Petten, Hargen en Schoorl om vervolgens weer van de kust af te gaan en de thuisbasis op te zoeken. Heerlijk de zinnen even verzetten noemt men zoiets want dat is wel nodig.

Geen opmerkingen: