05 februari 2014

De nazorg van de duin en bosbranden in Schoorl











Wat een meevaller, vanmorgen toen ik wakker werd en naar buiten keek zag ik op het garage dak allemaal van die kringetjes vanwege wat regendruppels, ik had er al rekening mee gehouden dus de voorspellingen komen uit. Helemaal tegen mijn gewoonte in heb ik me nog een keer omgedraaid en meende uit te slapen, vergeet het maar na tien keer draaien ben ik er maar uit gegaan het was al bijna 8 uur. Vervolgens de ochtend rituelen met aan het einde een paar boterhammen en de krant. Het was ondertussen wel droog en het werd ook wat lichter en zo kwam het dat ik zo rond 10 uur van start ging en na 2 km weer omkeerde om mijn helm op te halen. Ik had wel mijn pet op maar de koude wind maakte me erop attent dat ik een deel thuis had gelaten, het voelde wat frisjes aan op een hoofd waar geen haar meer op staat. Laatst had ik weer een duinkaart besteld en besloot daar vandaag maar weer eens gebruik van te maken, op naar Schoorl. Als ik bij het Verlaat aankom en de tunnel zie is dat echt een plaatje waard, wat een prachtig bouwwerk met zoveel veilig fietsgenot. Als ik eenmaal in Schoorl ben is de eerste klim op de Schoorlsezeeweg altijd een stevig begin, de snelheid zakt en de banaan klimt, hoe is het mogelijk. Het valt mij op dat er nogal wat groot materiaal rond dwaalt in het duingebied, shovels, kranen en vrachtwagens, niet te kort. Als ik weer verder ben en de afslag richting Bergen aan Zee neem wordt het me duidelijk, overal waar enkele jaren geleden hele stukken duin en bos door brand zijn verwoest worden nu de restanten van afgebrande boomwortels enz. verwijderd en dat is schrikbarend veel. Je fietst af en toe door een kale vlakte en beseft dat die malloten die dit ooit aangestoken hebben weinig besef hebben van wat wel en niet kan. Gelukkig kom ik ook weer in mooiere stukken waar het weer heerlijk toeren is, vooral met een stukje afdaling van 10 %. Na Bergen aan Zee neem ik de volgende afslag en weer door de duinen, op en neer langs de Schotse Hooglanders en enkele wandelaars totdat ik weer op de weg uit kom en linksaf ga om de ronde niet al te groot te maken. Vanaf mijn keerpunt tot aan Middenmeer heb ik zo’n beetje alles voor de wind of schuin van achteren wat wel prettig fietst om na 93 km weer binnen te lopen na een heerlijke zonnige rit.

Geen opmerkingen: