26 februari 2014

Meer als 60.000 km op dezelfde ketting en tandwielen









Ik was weer “effe” lekker op pad vandaag, gewoon een ritje in de ruimte. Waar ik allemaal heb gezeten, nou gewoon het kaartje bekijken en via het blauwe lijntje kom je overal waar ik vandaag ook ben geweest. Tiny had vandaag een “vrije” dag, de vakantie werkt ook voor haar en dat was een schitterende gelegenheid om samen met zus Riet vandaag iets nuttigs te doen. Ze zou koffiedrinken op Zwaag waar ik ook even heen ben gefietst en daarna een vrije koers gezocht richting, “we zien wel” dat zijn de mooiste bestemmingen, je weet nooit waar je uit zal komen en vooral als de zon erbij is en de wind schijnbaar wel aanwezig, maar nergens van invloed op de snelheid, tenminste zo voelt het. Later kwam ik er achter dat ik steeds tegen had gehad omdat ik bij het keerpunt er achter kwam dat ik nu voor de wind had tot aan Middenmeer. Overal langs de IJsselmeerdijk, de weg is hier en daar toch behoorlijk aan het vervallen en het is geregeld uitkijken omdat er plaatselijk randen zijn die zomaar minstens 10 cm lager liggen in de lengte richting en dat geeft toch een naar gevoel. Als je met de gewone fiets hier langs gaat is het zeker zo link. In Edam gaat het “gas” er tijdelijk af, net als in Volendam en Monnickendam het is overal rustig maar uitkijken en om een ander denken is minstens zo belangrijk. Een moment heb ik nog overwogen om naar Marken te gaan maar “rechtuit” langs de dijk trok toch meer dus richting Uitdam, één keer diep ademhalen en je bent dit plaatsje alweer gepasseerd dan volgt weer een stuk dijk wat aan restauratie toe is in mijn ogen, hier en daar gaten in het wegdek, uitkijken dus. Maar toch heerlijk fietsen langs het Markermeer en het Kinselmeer tot aan Durgerdam. Op dat punt zag ik de z.g. BH-brug bij Almerestad en dan ben ik ver genoeg, rechtsom en buiten het “stadse” blijven, ik ben nou eenmaal geen liefhebber van stoplichten enz. enz. Richting Ransdorp is de toren zonder spits altijd een vast herkenningspunt waar ik me “bijna” weer op bekend terrein voel. De teller doet weer flink zijn best en als ik uiteindelijk weer thuis ben staat hij op 133 km, zonnige kilometers wel te verstaan. Opvallend is ook dat de totaalteller is “opgeschoven” en nu al meer als 60.000 km op dezelfde ketting en tandwielen mij overal heen brengt, wat een super fiets zo’n Quest.

Geen opmerkingen: