08 oktober 2014

Het zat vandaag echt tegen.










Het zat vandaag de hele dag een klein beetje tegen, het begon al met de slechte weersvooruitzichten  en geen zon waar we eigenlijk niet meer buiten kunnen, het is zo lekker en het begon al echt eigen te voelen. Eerst was ik nog van plan om naar Oudemirdum te gaan maar de berichten hielden me tegen, dan maar even naar Oostzaan, ik had gehoord dat er iets met de fiets van Patricia niet helemaal in orde was. In de polder was het eerste wat opviel, de gasvlam bij de warmwater boring aan de “Nieuwlanderweg” voor oud gedienden, dit was de Oudelanderweg. Het volgende obstakel waar ik zonder nadenken weer op af reed is de te smalle brug bij Bobeldijk dus deze keer maar een stukje omrijden. In “Het Twiske” komt er nog een waterig zonnetje door maar de lucht wordt al donkerder en donkerder. Als ik in Oostzaan aankom zie ik Tiny lopen die een paar boodschappen heeft gedaan, ze geeft me de sleutel dan kan ik mijn gang gaan. Eerst mijn eigen band even plakken die ik langs de Purmerenderweg heb vervangen voor een reserve. En dan, na de koffie,  in de garage kijken wat er precies loos is. Het zadel van de fiets van Patricia is finaal versleten en niet meer te repareren die moet worden vervangen en ook de standaard hangt nog net aan zijn laatste stukje schroefdraad. De fiets van Eric staat met een lekke achterband dus zo doe ik goede zaken zal ik maar zeggen. Nou zo simpel ging het allemaal nou net weer niet. Het gat in de band was dusdanig groot dat plakken uit den bozen was, nieuwe band halen, nieuw zadel halen en alles weer even in en uit elkaar prutsen. Het zadel en de standaard is zo gepiept de binnenband vergt meer actie, met de z.g. “derde hand” de band er tussenuit halen en de nieuwe terug plaatsen, alles in elkaar, de band oppompen en …………… knal. Ik heb echt wel iets gezegd wat niet netjes was, ik had alles nog langs gevoeld of er iets scherps in de buitenband zat maat alles leek oké, ook het velg-lint zat goed maar toch weer een band aan flarden. Goed zoeken en van binnenuit bekijken bracht het euvel aan het licht, een min of meer verdroogde buitenband die gescheurd was en daardoor de klapbanden heeft veroorzaakt. Ik ga de volgende keer wel weer even naar Oostzaan om één en ander definitief goed op te lossen nu was ik er even klaar mee. Handen wassen en richting Middenmeer met onder weg hier en daar afzettingen zonder aanwijzing dus terug en later wachten en me een klein beetje zitten ergeren, nee het zat vandaag echt niet mee en toch weer heerlijk gefietst ook al was het vandaag 121 km.

1 opmerking:

De Bobslee zei

Hoi Pé,

Soms zit het mee, soms zit het tegen....... Die buitenband is goed "afgereden"!
Iets zeggen wat minder netjes is in zo'n situatie helpt niets, maar het kan even opluchten.....

Groeten, Adri.