29 december 2016

Onderhoud van remmen tot spaken

Remmen schoonmaken en draaiende delen smeren

En toen zag ik de eerste gebroken spaak

Zo ziet een velglint eruit na bijna 100.000 km

Jeffrey die spaken op maat heeft gemaakt van 17,5 cm

Ik zou haast zeggen “Wat een klote dag vandaag” maar het is achteraf een nuttige dag geworden. Door de te verwachten mist van vandaag had ik me gisteravond al voorgenomen om vandaag de remmen weer een keer onder handen te nemen, ze bleven af en toe hangen als ik genoodzaakt was om een noodstop te maken zoals gistermiddag door een achteruit rijdende automobilist die het fietspad kruiste. De auto naar buiten en de kleden uitrollen om vervolgens de Quest op z’n kant te leggen. Omdat de meeste handelingen blindelings worden uitgevoerd door het regelmatig nalopen van bepaalde onderdelen was het vrij snel “gepiept” en vooral wat belangrijk is, het juiste gereedschap. De lagertjes zoals ik eerst dacht zijn nog prima dus dan de remmen, één en ander uit elkaar halen, schoonmaken, smeren en weer in elkaar zetten, geen probleem. Na de eerste “proefrit” bleek dat ook de andere kant uit elkaar moest, weer dezelfde handelingen en toen zag ik, dat bij het eerste wiel een gebroken spaak niet was opgemerkt. Dan kom je er achter dat ik niet van deze maat spaken in voorraad heb, op naar Wieringerwerf waar ik spaken heb meegenomen van 17 cm, 18 cm leek me te lang. Thuis gekomen weer aan de bak en er achter komen dat 17 cm te kort is, het moet 17,5 cm worden, de fietsenmaker had al gezegd als ze niet passen kom je maar terug dan maak ik wel een stel passende spaken. En zo ging ik weer naar Wieringerwerf waar ik prettig en vlot werd geholpen door, als ik het goed heb gezien op z’n shirt, ene Jeffrey. We kletsten over dit en dat tot hij vroeg wat voor fiets of ik reed. Nou een hele vreemde zei ik toen, “Nou ik ken bijna alle fietsen en merken wel” reageerde hij en toen ik hem een kaartje liet zien met een afbeelding van de Quest was het nog frappanter, “Ja die ken ik ook, mijn schoonvader rijd ook in zo’n fiets” en wie is je schoonvader als ik vragen mag, “George Krüg” ja en dan sta je wel even versteld. George is met Cees onderweg vanaf Dronten wisten we allebei en dan wordt het gesprek toch weer heel anders. Thuis gekomen de spaken gemonteerd en daarna een proefritje van enkele honderden meters, remmen werken perfect en hij is weer gereed voor ……… de tijd zal het leren.

3 opmerkingen:

Erwin zei

Grappig hè, soms is het een kleine wereld.

Groet
Erwin en Tante Lies

PLW Smits zei

Nog vele probleemloze fietskilometers gewenst Pe:)

Cees zei

De fiets wereld is zo groot nog niet.
Diegene die fietsen (en maken) hebben allemaal wel een link met elkaar,
Of George heeft een hele grote familie :)
ook de beste wensen Pe.
Groet Cees