17 januari 2017

Er was weer genoeg te zien langs de weg.

Rondje van 87 km

Smienten

Oostdijk richting Purmerend

Halsband parkieten

Nestdrang ?

Zilverreiger

Les Deux Ponts

Vluchtende meerkoeten

Vorst in de bomen

De start was wat somber, bewolkt, ietsje mistig en geen zon te bekennen. De planning was een “op en neertje” naar de “Zuidoost” en dat is gelukt. Onderweg voelde het behoorlijk fris aan en dan knipper je toch even met de ogen als je een vrouwelijke hardloopster/trimster van start ziet gaan in korte broek en blote benen en een shirt met korte mouwen, zou ik het dan voor mijzelf kinderachtig  beoordelen en zelf een koukleum worden ? Het was te snel voorbij om er een foto van te maken maar apart is het wel bij temperaturen rond het vriespunt. Kort voor Oosthuizen zie ik dat door bevriezing bij een flink stuk nog open water een verzamelplaats is ontstaan van smienten een eenden soort/ras wat vaak in grote groepen bij elkaar zit. Via de Oostdijk ga ik verder en later via de Volgerweg bij een boom, waarvan ik bijna zeker weet dat er halsband parkieten verblijven, ben ik even gestopt. Inderdaad ze zitten er weer en het is net alsof ze al bezig zijn met nestruimte te reserveren. Bij Tiny is het net als altijd gezellig, koffie koek en later een broodje waarna ik mijn pad weer in ga korten. Langs de Purmerenderweg, richting Oosthuizen zie ik nog weer een zilverreiger in het land staan, het blijven schuwe vogels en net toen ik hem vast had gelegd ging hij er weer vandoor. Bij Oudendijk stop ik voor de 2e brug en maak een foto van het Bruin eetcafé “Les deux Ponts”. Als ik via de Langereis ga moet ik nog afremmen voor de meerkoeten die langs de weg zitten en bij nadering van dat ”gele gevaar” nog snel naar het water vluchten. Dat het niet echt boven nul is toont het laatste beeld, de rijp op de bomen blijft er de gehele dag opzitten en is na dit ritje van 87 km nog steeds aanwezig.

1 opmerking:

Unknown zei

Hallo Pé,
Zelf heb ik je nog niet ontmoet maar vrienden van ons wonen aan de Oostdijk en ze hebben het wel eens over een gele Quest die langsrijdt. Grote kans dat jij daarin zit.
Groeten, Theo Mol