20 januari 2020

De schepper van de "Dijkwerker"is niet meer



Alle ingrediënten waren vandaag aanwezig om een ritje te maken, geen zon hélaas, maar ook was er geen wind en dat is minstens zo prettig. Eerst even naar Obdam waar de koffie al snel was gezet en na dit stopadres door via allerlei dorpjes naar de dijk langs het Marker en IJsselmeer om voor de zoveelste keer het H.E.M. rondje te fietsen.


Een apart stel schapen nodigde uit om ze op de foto te “klikken” en langs het Markermeer staat de “vuurtoren” “lichtopstand” nog altijd in de bocht van de dijk.
Bij Hoorn zag ik een bootje met zwaailicht het water afspeuren en ben toen gewoon doorgereden, later bij Enkhuizen zag ik weer een soortgelijk vaartuig en ook met zwaailicht, ik begon me af te vragen of er iets niet in de haak was waardoor deze activiteit is ontstaan.

In Enkhuizen is de vaste route nog steeds in bewerking en moest ik een andere weg kiezen om verder te gaan. En dan kom je ook weer andere objecten tegen om een foto van te maken, zoals een mooi geveltje en een bijzonder boom in mijn ogen.
Dan even een heel ander verhaal, vanmorgen las ik in de krant dat gisteren Jan van Velzen was overleden op 88 jarige leeftijd de man die een tuindersbedrijf had in Onderdijk en daarnaast een, in mijn ogen, groot kunstenaar was van herkenbare kunst, denk maar aan de “Beste Stuurlui” in Medemblik bij de haven en zo zijn er nog heel veel meer die ik onderweg vaak tegenkom.
 Eén van zijn kunstwerken staat voor het Agrico kantoor in Emmeloord maar de meest herkenbare vind ik altijd nog de “Dijkwerker” en toen ik vanmiddag langs dat kunstwerk reed zag ik dat er door de plaatselijke bevolking ook extra aandacht aan was besteed door er een bloemenkrans om te hangen.
Na Medemblik de polder weer in en vaststellen dat het reclame object van de “Tommies tomaatjes is vervangen door een heel nieuw plaatje. Als ik bijna thuis ben komt Jan al hardlopend mij tegemoet en kletsen we heel even waarna ik de laatste kilometers naar huis volmaak net geen 100, op precies 99 km was het gedaan voor vandaag.

Geen opmerkingen: