12 november 2007

Stilstaande windmolens


Het ritje van vandaag heeft mijn mening over windmolens die stil staan weer eens bevestigd, het maakt niet uit waar je fietst, zodra er windmolens staan kun er zeker van zijn dat er ook van die energieleveranciers stil staan. Vanmorgen, hij was al bijna om, ging ik van start nadat de laatste bui een spoor van plassen had achter gelaten, richting Wervershoof. Ik was al een tijdje niet bij mijn oudste broer op visite geweest dus even daar langs om te horen hoe het met zijn gezondheid gaat, ’t kon beter. Maar ik ben geen dokter dus kon hem ook geen advies geven, alleen het meest simpele, “houd de moed er in want positief denken en doen is altijd het beste”. Via Wervershoof langs de molen over Zijdwerk een weg van Wervershoof naar Zwaagdijk, mijn geboortedorp, dan verder naar Wognum, Wadway, Spanbroek en dan Obdam. Het is zo ongeveer traditie, als ik in dit dorp kom ga ik bijna altijd bij mijn zwager en zus langs. Sinds lange tijd kwam ik daar de twee oudste kinderen ook weer eens tegen hoewel beide, zowel Wouter als Eline, weer aanstalten maakten om naar Amsterdam te gaan. Na de koffie stond ik er voor om het rondje nog wat uit te rekken maar de lucht vertoonde hier en daar toch nog van die donkere stukken die me deden besluiten om de kortste weg naar huis te nemen. En daar viel het me weer op, stilstaande windmolens, het ongelukkige is, dan ga je er weer op letten en overal waar een stuk of 6 of meer molens in het gelid staan, stond er ook wel weer één die “schafttijd” had. In de Wieringermeer ben ik op een bepaald moment gestopt en telde zo’n 40 molens zo links en rechts waarvan er, zover als ik kon zien ook 3 stilstonden. Het weer was ondertussen weer geweldig opgeknapt en het kriebelde om toch nog maar wat meer kilometers te maken maar ik vond het wel goed voor vandaag na 62 km.

Geen opmerkingen: