10 juni 2009

Opperdoezer-Ronde




Als het goed gaat dan kan ik vanmorgen nog wel even een klein rondje wegtrappen, en het ging goed. Brood gebakken en verder in huis van boven naar beneden met de stofzuiger. De rust keert weer, maar bij mij neemt de spanning toe, zal ik gaan of zal ik niet gaan, ik ben gegaan. Eerst naar Wervershoof waar op het eerste adres alleen de huishoudelijke hulp aanwezig was, mijn zus en haar man waren op pad. Maar voordat ik in Wervershoof was kwam ik met een beetje omrijden in Opperdoes waar ik moest stoppen voor het maken van een paar unieke foto’s vooral voor deze tijd van het jaar. Er werden in Opperdoes volop aardappelen gerooid en de opbrengst was behoorlijk goed als ik dat zo taxeerde. De eerste vraag van de mannen was : “Is dat voor de krant”.Toen ik daar naar eer en geweten op kon antwoorden dat het in dit geval voor mijn blog was op internet hadden ze er wel vrede mee. Toen ik ze vroeg: “De krant, hoezo” was hun antwoord: “Deer houwe waai niet zôô van zie je” In mijn geval was het dus nog op vriendschappelijke basis. Uit de foto’s blijkt maar weer eens dat de “Opperdoezer Ronde” erg vroeg is.
In Opperdoes werden vanaf 1860 voornamelijk negenwekers verbouwd, een snelgroeiende aardappel, die al vroeg in het seizoen gerooid kan worden. Deze negenwekers werden gekruist met uit zaadbollen gekweekte variaties van de plant, door de Andijkse tuinder J. Sluis. Het resultaat werd aanvankelijk de sluis genoemd. Door veredeling van deze aardappel ontstond de Opperdoezer Ronde.Vervolgens via Zwaagdijk even naar Gerrit en Marian. Gerrit was thuis en Marian had dienst i.v.m. een begrafenis, ook dat gaat door. Na wat kletsen onder het genot van een paar heerlijke glazen frisdrank, kwam de watertuin aan de Jonkersvaart in Marum ook nog ter sprake. Gerrit wist het niet helemaal zeker maar toen Marian binnen kwam was de zekerheid er meteen, ze waren er ook al een keer geweest. Mijn rondje ging verder via Wognum en Spanbroek naar het einde van de A.C.de Graafweg waar ik via het Verlaat weer op huis aan ben gegaan. Eerst nog een poos staan kletsen met Hans de Vries die hun hond uitliet onder de middag, Hans werkt nog steeds bij de N.A.K. als controleur, een instantie waar ik vroeger in mijn werk ook veel mee te maken heb gehad. Nog weer een paar kilometer verder moest ik weer stoppen nu niet uit vrije wil maar omdat ik er gewoon niet door kon. Een auto dwars over de rijbaan maar na een kleine 10 minuten was alles weer vrij en kon ik het laatste stukje even afmaken, waarmee het totaal nu op 44.664 km is gekomen

Geen opmerkingen: