15 november 2010

Achtervolgd om een liter






Het moest er nodig weer een keer van komen, even de dijk over, niet de dijk in Volendam maar de Afsluitdijk. Het is alweer een hele poos geleden dat ik in het “Heitelân” ben geweest bij de kleinkinderen en omdat de berichten voor vandaag geweldig goed zijn, vooral als je aan vorige week donderdag en vrijdag denkt, dan moet het vandaag maar weer even gebeuren. Eerst bellen want ze is nog wel eens weg met de viervoeter, even paardrijden, en ja hoor ook vandaag was ze klaar om er vandoor te gaan “Maar rond half 12 ben ik weer thuis” zei ze. Nou voor die tijd zou ik er toch niet zijn dus op naar Oudemirdum, het was nog wat frisjes maar met de kap er op is dat geen probleem. Ik heb voorop nog een klein schermpje en dat bevalt prima om eventuele vliegen enz. over me heen te laten “vliegen” op de dijk, maar omdat het nu te koud is zijn die er niet meer, maar ik zag nu wel dat het schermpje niet zo helder meer was. Straks maar even schoonmaken als ik bij een sluis of ophaalbrug moet wachten, maar net als je denkt dat zo’n oponthoud wel past in je schema kan je overal doorracen en kom je in Oudemirdum aan en moet het nog steeds gebeuren. Toen ik het pad opdraaide hoorde ik een auto claxonneren en ik dacht dat het mijn dochter was want het was klokslag half 12 maar nee het was een auto van de gemeente of van een waterschap dat is me ontgaan hij kwam achter me aan het pad op tot aan de loods. Eén van de mannen stapte uit en kwam naar me toe lopen, ik had geen idee wat ik fout had gedaan en begon het ergste te vrezen, wat zal me nu weer boven ’t hoofd hangen ? Maar de man begon in “hoog Fries” wat ik wel kan verstaan maar niet kan spreken of schrijven, “Ben jij de tandarts uit Oudemirdum die in Sloten werkt, m’n maat beweert dat bij hoog en laag om “een liter”. “Jammer voor je maat maar ik ben geen tandarts” heb ik hem verzekerd, “Mooi dan heb ik “een liter” te pakken, hoor je dat maat” en meteen ging de wagen in zijn achteruit het erf af om zijn weg weer te vervolgen. (Tandarts Eppo Hillenius is eigenaar van een rode Quest) Bianca was allang thuis en even later kwamen de kinderen aanrennen uit school, Fleur riep al van verre: “Ik hoorde en zag opa langs gaan en de hele klas zag het ook” Thimo vulde het verhaal aan met “Ja horen deed ik hem wel maar hij was alweer voorbij toen ik opkeek”, die claxon herkennen ze al snel. Even gezellig kletsen, koffie, een broodje, melk weer koffie, enz. en toen weer richting Noord-Holland. Op de weg richting Rijs fiets je tussen de prachtige bomenrij en net na het Rijsterbos staat een soort kunstwerk als poort langs de weg waar ik ook maar even een plaatje van heb geschoten. Iets voorbij Koudum een leuke ophaalbrug, op zich niet bijzonders maar als je bedenkt dat die brug al 125 jaar oud is. En weer verder, overal kon ik volop doorrijden maar bij de overgang van het spoor moest ik eventjes kalm aan omdat de trein vanaf Stavoren passeerde. Op de Afsluitdijk viel me nog iets op, jarenlang stond er aan de ene kant van de Afsluitdijk aan de “IJsselmeerzijde” een bord dat aangaf dat je de provincie Friesland “binnen reed” en op de dijk richting Noord-Holland stond het bord dat je NH “binnen reed”. Een hele poos waren de borden verdwenen en nu staat er weer iets, of dat duidelijker is ? Oordeel zelf, een niet Fries snapt hier toch niets van.

Geen opmerkingen: