18 januari 2011

Schokbreker onderhoud


Het is nu 19.30 uur en ik kom net binnen van een klein proefrondje van een paar kilometer. Vanmiddag begon ik me steeds meer te ergeren aan geluid wat niet thuis hoort in de Quest, je gaat van alles bedenken en elke keer lijkt het iets anders te zijn. Het begon met het kettingwiel, af en toe een piepje meer niet, toen was mijn gedachte het zou wel eens kunnen zijn dat de o-ringen vervangen moeten worden. Nadat dit was geregeld met nieuwe o-ringen leek het niet opgelost weer af en toe een piep geluidje, mogelijk zijn het de lagers van het rechter voorwiel. Lagertjes besteld bij Ymte die vanmorgen mailde dat hij vergeten was ze bij de post te doen dus ze komen een dag later, niets aan te doen. Ondertussen begon ik ook te denken aan de schokbreker rechts, eerste oplossing een beetje olie bovenin de schroefbout en vanmiddag weer een stukje fietsen. Het was er allemaal niet beter op geworden het begon meer op irritant gekreun te lijken en als ik op een stuk glad asfalt reed was het allemaal stil, zou het dan toch met de schokbreker te maken hebben ? Bovendien als ik het wiel met de hand ronddraaide bleef het rond gaan zonder de minste geluidjes die verdacht zijn. Nu meende ik dat Kees onlangs bij Velomobiel ook in de slag was geweest met een schokbreker dus even Kees bellen, dat bleek heel anders, die was afgebroken dus dan maar open maken en kijken wat er loos is. In eerste instantie zou ik dat morgen wel doen maar een onrust als ik ben en stil zitten zou op zijn tijd wel eens goed voor me zijn, ben ik meteen na de warme maaltijd en de afwas aan de slag gegaan. Auto naar buiten en de fiets op z’n kant nadat de schroeven boven het rechterwiel waren verwijderd. Stap voor stap werd het één na het ander los geschroefd en kreeg ik de schokbreker in handen, op de “zuigerstang” zat veel vuiligheid en een lichte roestvorming. Nadat ik alles goed had schoongemaakt en weer in het vet had gezet kon alles weer in omgekeerde volgorde terug geschroefd worden. Vervolgens een proefritje en alle leed is verleden tijd, hij is weer als vanouds. Geen gepiep of gekraak meer alles loopt soepel en achteraf loont zoiets best de moeite, een uurtje sleutelen in ruil voor eventueel weer uren ergernis.

5 opmerkingen:

Kees van Hattem zei

Beste Pé. Dat sleutelen aan de fiets moeten meer rijders gaan doen. Naar Dronten fietsen kan altijd nog.Heel veel klein ongemak is zelf te verhelpen, en je houdt er nog een goed gevoel aan over. Groeten Kees.

Wijnandt zei

'n Velomobiel "onderhoud-zelf-doen" cursus organiseren dus... Lijkt mij geen probleem met zoveel VM-rijders in NH.

Pé Koomen zei

Hallo Kees en Wijnandt,
Zoals Kees al aangaf zelf doen is het eenvoudigste, simpel nadenken en uit elkaar nemen indien nodig vervangen en/of schoonmaken en weer in omgekeerde volgorde terug "sleutelen" dat kan iedereen, wat wel belangrijk is dat zijn een set goeie ring en steeksleutels dan kom je heel ver en dan is er ook niet direct een cursus nodig.

gr.Pé

Willem zei

Hoi collega Velonauten,

De laatste keer dat ik in Dronten was heb ik al zoiets gezegd tegen Theo, en er zijn meer dan voldoende Velonauten in Noord-Holland om bijv. een workshop te organiseren we moeten dit alleen zelf oppikken en je moet toch wel wat technisch - en sleutelvaardig zijn want ik moet er niet aan denken wat er mis kan gaan als met 45km/uur een stuur-/spoor- of reactiestang losloopt dus weet wat je doet (kijken, denken,doen, aub.)

Marc van Waardenburg zei

Vanochtend aan het eind van de woon-werkrit viel mij ook een krakend geluid op, dat van de veerpoten komt. Vanavond gelijk maar 15 druppels links en rechts erin gedaan, en kijken of het morgen verholpen is.

Dit had ik eigenlijk niet verwacht na ca 2.000 km / 3 maand gebruik. De Quest-handleiding vermeldt ook maar 1 a 2 keer per jaar bij-oliën.

Maar als het morgen over is, hoor je mij niet meer (en de veerpoten ook niet) ;-)