Ik begon na mijn 65e met deze verslavende hobby. Op 26 november 2023 reed ik 18 jaar met een Quest en heb in die periode 258.738 km afgelegd en nog steeds met heel veel plezier, laat je nooit weerhouden dat leeftijd een beperking is. Gemiddeld reed ik 14.105 km per jaar en geen kilometer met tegenzin, alle keren genieten en het is de beste manier om fit en gezond te blijven. Bovendien hoop ik dit nog jaren vol te houden. WIE ZOEKT KENT DE QUEST NIET, WIE DE QUEST KENT ZOEKT NOOIT MEER
19 mei 2011
Een rit met onderbreking
Het ging vandaag niet helemaal zoals ik in ’t hoofd had, ik was van plan om een rondje door de duinen te gaan maken en dan zou ik wel zien of ik, als ik bij het duingebied zou zijn, om dan links of rechtsom te gaan. Langs de Schagerweg wordt hard gewekt aan de Mielbrug over de weg en het kanaal die er momenteel helemaal uit ligt. Maar ik kwam niet zo ver, iets voorbij Schagen hoorde ik op een bepaald moment een licht ratelend geluid uit de Quest komen, dat zal het kettingwiel wel zijn dus stoppen en controleren, inderdaad er ligt een rubber o-ringetje naast het kettingwiel. Ik meende dat ik er een paar bij mij had maar dat bleek niet het geval, ze liggen thuis, dus omgekeerd en weer naar huis om daar het euvel te verhelpen. Toen ik eenmaal bezig was zag ik dat de teller op 47 km stond dus straks na het eten kan ik nog wel even een stukje doen en zo ben ik nog weer kris kras door een stukje Westfriesland gereden en kwam op een doodlopend stuk van het Egboetswater terecht waar een paar haasje even bleven wachten om gefotografeerd te worden. Later bij Medemblik was de drukte van het komende Regatta weekend al goed merkbaar, heel veel liefhebbers van de watersport waren er druk bezig hun bootjes op te tuigen. Aan het eind tegenover kasteel Radboud heb ik de fiets op de dijk gezet om nog even een foto te maken met zo’n mooie blauwe lucht als achtergrond. Eenmaal op de haven zelf stond een meneer die bezig was een foto te maken van, ik dacht allerlei bootjes, maar het ging hem om het huis aan de andere kant van de haven, de woning van Piet Goverse. Al kletsend met deze meneer bleek dat zijn vrouw van het zelfde dorp komt als waar mijn wieg ooit heeft gestaan, en dat we links en rechts toch weer heel wat gezamenlijke kennissen hebben. Het laatste stukje door de polder bracht mij nog naar de Tussenweg waar ik bij Paul en Cuny langs ben gegaan waar ik al een hele poos niet was geweest en waar meteen weer koffie was en een tijdje gezellig kletsen. Het was onderbroken maar samen toch goed voor 92 km.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
6 opmerkingen:
Hi Pé,
Kan jouw kettingtandwiel over het asje schuiven, of is dit nog gefixeerd door een 1,5 cm lang busje?
Als dat zo is, en ik denk dat dat zo is gezien je 'verbruik' aan O-ringen, dan is er wel een oplossing waar de rubber O-ringen 4x zo lang meegaan.
Zaag het busje in tweeën en monteer de helft weer op de as. Controleer even of het kettingwiel nu helemaal naar rechts vrijloopt van de naar de zijkant oplopende goot.
Groeten,
Wim
Hallo Wim,
Ik heb het kettingbusje al ongeveer de helft ingekort maar vanavond zie je wel hoe het o-ringetje er uit ziet, vreemd net of het oud is of op diverse plaatsen ingesneden waarbij het uiteindelijk is bebroken.
gr.Pé
Beste Pé. Ik heb net ook weer een ring opgebruikt, de linker. Velomobiel.nl stuurde vandaag een zak vol van die dingen. Vanaf morgen fiets ik met de gedeelde kettingwiel houder na een ontwerp van onze Wim. Groeten Kees
Hallo Pé,
Ik snap soms niet al die ophef over die O ringen en deelbare busjes. Overigens snap ik ook niet dat je een busje in 2en zaagt en dan de helft monteert, maar ik ben nu eenmaal niet zo technisch. Wat ik wel eet is dat ik 10000 km met hetzelfde busje/asje en tanwieltje rijdt en hij is werkelijk volledig stil. Doe ik wat fou of juist goed? O ringen heb ik niet kunnen ontdekken. Strada is 1,5 jaar oud.
Groeten,
Paul Dijs
Sorry voor de vergeten w en t ;-)
Ik dacht dat ik mijn tekst nog kon nakijken voor ik hem verstuurde...
Groet,
Paul.
Hallo Paul,
Zo erg is het nu ook weer niet, met mijn eerste Quest heb ik nooit erg gehad in tandwielen en kettingwieltjes die iets naar beneden drukten, de ketting in dit geval maar bij deze veel stillere Quest was het mankement meteen te horen en als de ketting in één lijn loopt van voor naar achter zijn er bijna geen problemen, echter zodra je schakelt wordt de kettinglijn verstoord en vreet de ketting meer in de rubber o-ring. In het begin monteerde Velomobiel een volledig buisje maar dat is momenteel ook al aangepast naar een kortere versie. Hij is nu weer super stil
gr.Pé
Een reactie posten